'Acht Vlaamse regering in staat om tankstation toe te laten op Grote Markt'

14/02/15 om 14:47 - Bijgewerkt om 14:46

De burgemeester van Vilvoorde, Hans Bonte (SP.A) reageert verontwaardigd op de beslissing van de Vlaamse regering over het shoppingcenter Uplace. 'Sprake van partijdigheid.'

'Acht Vlaamse regering in staat om tankstation toe te laten op Grote Markt'

© Belga

'Na deze beslissing acht ik het zelfs mogelijk dat de Vlaamse regering een parkeertoren annex tankstation zou toelaten op de Grote Markt van Brussel.' Dat zegt de Vilvoordse burgemeester Hans Bonte (SP.A) in een reactie op de beslissing van de Vlaamse regering over het shoppingcenter Uplace in Machelen. Het Vilvoordse stadsbestuur wacht een grondige analyse van de overeenkomst af vooraleer te beslissen een nieuwe rechtszaak aan te spannen.

Doodssteek handelskernen

'De beslissing van de Vlaamse regering om het Uplace-project onverkort voort te zetten, bewijst dat mobiliteit, gezondheid en milieu ondergeschikt zijn aan de politieke ijdelheid van de meerderheidspartijen. Ook het feit dat Uplace de doodsteek zou kunnen betekenen voor de handelskernen van Vilvoorde, Mechelen, Leuven en delen van Brussel, weerhield de Vlaamse regering er niet van om koppig vast te houden aan dit megaproject. De economische prijs van de onvermijdelijke forse toename van fileproblemen werd evenmin in rekening gebracht. De locatie van Uplace betekent eveneens een beslissende stap in het ruimtelijk integreren van de regio Machelen-Vilvoorde in het Brussels gewest: dit deel van de Rand wordt definitief ruimtelijk ingelijfd door het Hoofdstedelijk gewest', aldus Bonte.

'Door het downsizen van het retail- en kantoorprogramma in de regio en gelijktijdig het behoud van het volledige Uplace-project, onderstreept de Vlaamse regering haar partijdigheid ten aanzien van Uplace.'

VOKA Halle-Vilvoorde reageert verheugd

Het Vlaamse Netwerk voor Ondernemers (VOKA) Halle-Vilvoorde reageerde verheugd op de beslissing. 'Na bijna 15 jaar krijgt de regio weer enige ruimte voor ontwikkeling en de bijbehorende mobiliteitsinfrastructuur, een decennium na het lanceren van het Vlaamse herlanceringsplan START na het verdwijnen van Sabena en Renault.'

Voka Halle-Vilvoorde hoopt wel dat de Vlaamse regering knopen zal doorhakken rond de optimalisatie van de ring en de invoering van een slimme kilometerheffing voor personen- en vrachtverkeer. 'Vanzelfsprekend brengt een economische toplocatie met ontwikkelingen voor woningen, kantoren, productieruimtes, dienstverlening, handel en horeca, uitdagingen mee op het vlak van mobiliteit. Los van elk individueel dossier dienen hiervoor de nodige mobiliteitsinfrastructuur en het juiste mobiliteitsbeleid voorzien te worden.' (Belga/AVE)

Lees meer over:

Onze partners