Waar blijft de nieuwe Volkswagen Phaeton?

Volkswagen blijft talmen met de lancering van de nieuwe generatie van zijn topberline. Te hoge productiekosten zouden aan de basis liggen.

De Phaeton is nooit een succesnummer geweest. De exclusieve berline van Volkswagen werd vooral geplaagd door zijn bescheiden merklogo om het te kunnen opnemen tegen de gevestigde waarden met faam, zoals de Mercedes S-klasse, BMW 7-reeks of de Audi A8 uit de eigen familie. VW lanceerde de Phaeton in 2002 en slaagde er in die periode amper 80.000 stuks van te slijten, terwijl initieel toch op een jaarproductie van een goede 20.000 exemplaren werd gerekend. Het vlaggenschip van het automerk uit Wolfsburg kreeg intussen een facelift in afwachting van de tweede generatie die voor 2012 werd aangekondigd. De lancering werd echter keer op keer uitgesteld en verschillende bronnen spreken nu pas van 2016 of zelfs 2017 als lanceringsdatum van de nieuwe Phaeton… Als die sowieso nog ooit van de band zal rollen, want naar verluidt vindt het VW-management de huidige productiekost te hoog. Bij Volkswagen is rendement steeds een prioriteit geweest en daarvoor moet volume gedraaid worden, ook voor duurdere modellen met een hogere winstmarge. Daarom wordt de kans steeds groter dat de Phaeton zijn zwanenzang definitief heeft ingezet.(Belga)

Partner Content