Versnellingsbak voor elektrische auto’s

Hoe banaal het ook mag klinken, de meeste elektrische auto’s hebben geen versnellingsbak. Het Britse Vocis Drivelines brengt daarin verandering.

Omdat een elektromotor zijn maximale trekkracht tussen pakweg 0 en 8.000 toeren vrijgeeft, kan men een elektromotor rechtstreeks de wielen laten aandrijven, zonder de verhoudingen aan te passen. Hoewel dit concept eenvoudig en licht is, ontbreekt het de elektrische wagen aan autonomie. “Door een aangepaste versnellingsbak tussen motor en aangedreven wielen te monteren, druk je het toerental en het stroomverbruik”, stelt men Vocis Driveline Controls. Deze transmissie heeft twee versnellingen en wordt in een elektrische aangedreven minibus gemonteerd. De versnellingsbak wordt gebruikt in combinatie met een Zytek-elektromotor. Deze technologie is vandaag vooral voor zwaardere voertuigen interessant maar de tweede generatie EV’s (Elektrical Vehicles) zal wellicht ook over versnellingsbakken beschikken wat hun rijbereik aanzienlijk kan opkrikken. (KAV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content