Urbain Vandormael

Toyota biedt voor elk wat wils

Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

Toyota zit opnieuw stevig in het zadel nadat afgelopen september bekend raakte dat concurrent Volkswagen buiten de lijntjes had gekleurd en niet een klein beetje. Dieselgate heeft niet alleen de Duitse constructeur zware imagoschade toegebracht maar ook het fenomeen dieselmotoren in een negatief daglicht geplaatst. Toyota is nooit een grote voorstander geweest van dieseltechnologie en investeert al vele jaren in hybridetechnologie en plukt daar nu de vruchten van.

Wat slecht nieuws is voor de ene, is goed nieuws voor de andere. Sinds het bekendraken van het gesjoemel met emissiescores van enkele populaire dieselmotoren, is de VW-verkoop fors teruggelopen. Werd er tot voor kort enkel gesproken over het laag verbruik en hoog koppel van dieselmotoren, is er in de media nu vooral aandacht voor de schadelijke gevolgen van fijnstof en NOx voor uw en mijn gezondheid. Die wetenschap was er voordien ook, maar geen haan die ernaar kraaide.

Toyota heeft een pioniersrol vervuld

Toyota is nooit een grote voorstander geweest van dieseltechnologie en investeert al enkele decennia in alternatieve aandrijfsystemen die minder verbruiken en vervuilen. In 1994 zette de Japanse autobouwer het G21-project op dat tot doel had een groene, milieuvriendelijke auto voor de 21ste eeuw te bouwen met dezelfde functionaliteiten, prestaties en rijplezier als een klassieke auto.

Toen Toyota in 1997 het doek haalde van de Prius, de eerste op grote schaal gebouwde hybridewagen, lokte dat tegenstrijdige reacties uit. In Azië en de Verenigde Staten werd de nieuwkomer op applaus onthaald, in Europa keek men de andere kant op. Ook in de daaropvolgende jaren en ondanks het commercieel succes van de eerste en tweede generatie Prius in de rest van de wereld, was er in Europa nauwelijks belangstelling voor het milieuvriendelijk alternatief voor de vervuilende benzine- en dieselmotoren. Niet vanwege de Europese constructeurs en evenmin vanwege de Europese consumenten.

Toyota biedt voor elk wat wils

Ondertussen weten we beter. Sinds 1997 heeft Toyota wereldwijd meer dan 8 miljoen ‘full hybrid’ modellen verkocht, waarvan 1 miljoen in Europa. Toyota heeft zijn hybridegamma immers in de breedte uitgebouwd en bezit nu, samen met Lexus, ruim 60 procent van de hybridemarkt. Dat maakt van Toyota de onbetwiste nummer één in de wereld op het vlak van duurzame mobiliteit. De constructeur heeft berekend dat dankzij het succes van zijn hybridewagens de auto-emissies met ruim 58 miljoen ton CO2 werden verminderd.

Van nichemodel tot wereldauto

Zoals gezegd, biedt Toyota voor omzeggens alle modellenreeksen een hybridevariante aan. De laatste in de rij is de RAV4 Hybrid, de eerste compacte SUV met hybride-aandrijving. De geschiedenis van de RAV4 (Recreational Active Vehicle 4 Wheel-Drive) gaat terug tot 1994, wat hem tot de voorloper maakte van een nieuw type auto dat als SUV de wereld zou veroveren en wiens succes nog altijd in stijgende lijn gaat. Van de RAV4 werden intussen meer dan 6 miljoen exemplaren verkocht, waardoor hij uitgroeide van nichemodel tot wereldauto. 90 procent van alle gebouwde RAV4’s rijdt nog altijd rond.

De RAV4 Hybrid is een klassieke hybride: tijdens het vertragen en remmen laadt de accu op. Van zodra die over voldoende energie beschikt, voedt die de elektromotoren die op hun beurt de benzinemotor ter hulp komen wanneer de omstandigheden daarom vragen – bij het accelereren maar ook bij stapvoets verkeer in de file of in de stad, of op de parking van het grootwarenhuis. Of om in alle stilte de garage in- of uit te rijden.

Het systeem gebruikt in feite het vermogen van de benzine- en elektromotor samen of afzonderlijk om de prestaties te verhogen en het verbruik en uitstoot te verminderen. Dat geschiedt in combinatie met een traploos schakelende CVT-automaat die bij forse acceleraties het motorgeluid zodanig de hoogte injaagt, dat het op de zenuwen werkt. De nieuwkomer beschikt over drie modi om de capaciteiten van de full hybrid-aandrijving maximaal te benutten. Een daarvan is de EV-modus die de auto zuiver elektrisch aandrijft, waardoor het verbruik en CO2-uitstoot tot nul worden herleid.

Het systeem gebruikt in feite het vermogen van de benzine- en elektromotor samen of afzonderlijk om de prestaties te verhogen en het verbruik en uitstoot te verminderen

De RAV4 Hybrid – verkrijgbaar met zowel voor- als vierwielaandrijving – koppelt een 2.5 liter benzinemotor aan een krachtige elektromotor. De AWD-versie bezit een tweede, achteraan gemonteerde elektromotor die de tractie verbetert en het sleepvermogen verhoogt tot zo’n 1650 kg, zonder de bijkomende complexiteit van een centrale aandrijfas. Dankzij het gecombineerd vermogen van 197 pk sprint de RAV4 Hybrid in 8,3 seconden van 0 naar 100 km/u. Volgens het instructieboekje bedraagt het gemiddeld verbruik 4,9 l/100 km bij een CO2-uitstoot van 115 g/km; in werkelijkheid ligt het verbruik zo’n 10 tot 30 procent hoger, afhankelijk van de rijstijl en de verkeers- en weersomstandigheden.

De 2×4 versie met een 2.0 turbodieselmotor en handgeschakelde 6-versnellingsbak met een vermogen van 143 pk en een koppel van 320 Nm stoot 123 g/km CO2 uit. De vierwielaangedreven RAV4 met een 2.0 liter benzinemotor levert 151 pk en een koppel van 195 Nm bij een CO2-uitstoot van 149 g/km.

De RAV4 is voortaan dus leverbaar met drie motorenvarianten, voor elk wat wils. Waarbij ik mij afvraag wat de meerwaarde is van deze hybrid-versie tegenover de diesel. Die laatste weegt minder, verbruikt minder en kost minder (ca. 6500 euro). En waarom heeft Toyota niet geopteerd voor een volwaardige plug-in hybride, met een actieradius in EV-modus van 50 tot 75 kilometer? Volgens zegsman Bart Eelen zou de implementatie van die technologie en de inbouw van een grotere accu de prijs van de auto met nog eens 8000 à 9000 euro de hoogte injagen, waardoor een plug-in hybride-versie van de RAV4 zich uit de markt zou prijzen.

De geluidsisolatie, afwerking en kwaliteit van de gebruikte materialen zijn van een hoog niveau

Een eerste testrit laat een positieve indruk na. We hebben hier te maken met een ruime, veilige en comfortabele gezinswagen met een aanvaarbaard verbruik van 5,5 à 7,5 l/100 km – afhankelijk van de rijstijl en de verkeers- en weersomstandigheden. De geluidsisolatie, afwerking en kwaliteit van de gebruikte materialen zijn van een hoog niveau.

Als optie zijn zowat alle mogelijke elektronische assistentiesystemen en middelen verkrijgbaar. Dankzij de hoge zit hebben de bestuurder en passagier(s) een beter overzicht over het verkeer, wat een subjectief gevoel van veiligheid creëert.

Minder happy ben ik met de lukrake opstelling van een aantal bedieningselementen, daardoor de aandacht van het verkeer wordt afgeleid – wat niet bevorderlijk is voor de verkeersveiligheid. Ter afsluiting nog dit: de RAV4 ziet er zo clean uit dat hij er niet in slaagt om emoties voor of tegen los te maken, hij mist in mijn ogen persoonlijkheid. Maar dat is een louter persoonlijke inschatting die compleet kan verschillen van uw verwachtingspatroon. Wie ben ik om 6 miljoen RAV4-klanten terecht te wijzen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content