“België is hét bedrijfswagenland in Europa”

© UV
Urbain Vandormael
Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

Toyota is nummer één in de wereld maar in België bekleedt de Japanse constructeur een bescheiden vijftiende plaats, net achter Dacia en net voor Fiat. Vorig jaar daalde de verkoop in ons land met bijna 13 procent. Nochtans is Toyota ons land erg genegen. Zowel de Europese hoofdzetel als een belangrijk R&D-centrum, inclusief een testcircuit, zijn gehuisvest in het Brusselse hoofdstedelijk gewest terwijl in Diest het Europees onderdelenverdeelcentrum is gevestigd.

Volgens Toyota-woordvoerster Aurélie Gerth vormen de officiële Febiac-cijfers geen exacte weergave van de reële verkoopcijfers. Die liggen hoger.

“De inschrijvingen in 2015 lagen lager dan het jaar voordien door de run-out van de RAV4. Een aantal kopers wachtten nog op zijn of haar nieuwe RAV4. De Belgische markt wordt gekenmerkt door een groot aantal bedrijfswagens. Traditioneel kiezen bestuurders van bedrijfswagens vaak voor premium-wagens, terwijl Toyota dankzij een sterke prijs-kwaliteitsverhouding en hoge betrouwbaarheid vaak beter scoort bij particulieren.

Aangezien er bij bedrijven steeds meer nadruk komt op kostenbeheersing en duurzaamheid, zien we bij Toyota een groeipotentieel in dat segment. Daarnaast is België ook hét dieselland in Europa. Toyota biedt dieselmotoren aan, maar legt de focus op benzinemotoren en hybridewagens, omwille van luchtkwaliteit. Op de Belgische markt woedt bovendien een moordende concurrentiestrijd: alle merken zijn hier present en proberen een zo groot mogelijk deel van de markt te veroveren.

Naar de toekomst toe verwachten wij ons marktaandeel te kunnen verhogen als gevolg van de recente regeringsmaatregelen. Die belasten dieselauto’s zwaarder en maken diesel op termijn duurder. Terzelfdertijd kent de overheid fiscale aftrekken toe aan wie met een zuinige en milieuvriendelijke auto rijdt en daar zou Toyota moeten kunnen van profiteren. Per slot van rekening zijn wij pionier en marktleider op het vlak van hybridetoepassingen.”

Nog volgens Aurélie Gerth staat Toyota qua klantentevredenheid bij de top twee in ons land en was 54 procent van de kopers van een nieuwe Toyota een bestaande klant.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content