Tien miljoen Poolse Fiats

Afgelopen week rolde de 10.000.000ste Fiat van de band in de Poolse assemblagesite. De Italiaanse constructeur heeft er twee fabrieken. De ene is de voormalige FSM (Fabryka Samochodów Malolitrazowych) site van Bielsko-Biala (1971), de andere is Fiat Auto Poland in Tychy (1975).

De jubileumwagen waarover het gaat, is een Fiat 500C Lounge in corsa rood, voorzien van een 1.2 liter grote benzinemotor. De wagen is bedoeld voor de Duitse markt. Begin jaren zeventig zocht Fiat naar een plek om de nieuwe Fiat 126 te bouwen. In dezelfde periode vormde de Poolse overheid de productiesite in kwestie om tot “FSM” en Fiat werd meteen minderheidsaandeelhouder. De nieuwe fabriek opende op 6 juni 1973 de deuren en de Fiat 126P liep er meteen van de band. De wagen werd in Polen een absolute bestseller. Fiat bleef er lange tijd de 126P bouwen en ook de Cinquecento liep er van de band. Op 28 mei 1992 werd de fabriek volledig geprivatiseerd en werd ze omgedoopt tot Fiat Auto Poland. Vanaf dan assembleerde men er enkel de Cinquecento en vanaf 1997 werd die vervangen door de 600. Sinds 2003 bouwde men er de Panda II en die werd in 2007 afgelost door de jongste Fiat 500 en de Ford Ka (die dezelfde basis deelt). Medio 2012 schroeft men er ook de Lancia Ypsilon II in mekaar. (Belga) (Importer)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content