Urbain Vandormael

Modellenoffensief moet redding brengen voor Opel

Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

Opel is nog slechts een schim van het succesvolle volumemerk van de jaren tachtig en negentig. Terwijl de Duitse autoconstructeurs recordwinsten boeken, verliest Opel jaarlijks honderden miljoenen. Het goede nieuws is dat de verliezen kleiner worden en dat moederbedrijf General Motors vier miljard euro investeert in nieuwe modellen.

In januari van dit jaar zakte het marktaandeel van Opel in thuisland Duitsland tot een historisch dieptepunt van 6,7 procent – tegenover 22,6 procent voor concurrent VW. Op de hoofdzetel van moederbedrijf General Motors in Detroit laaiden de discussies opnieuw hoog op: trekken we een streep onder het Opel-verhaal in Europa of geven we onze dochteronderneming nog een laatste kans?

Opel krijgt een laatste kans

De Amerikaanse bazen kozen voor de tweede optie – in ruil voor een sociaal pact met de Duitse vakbond IG Metall. GM-chairman Daniel Akerson maakte 4 miljard euro vrij en benoemde de 51-jarige ingenieur Karl-Thomas Neumann tot nieuwe Opel-baas. Die kent de autowereld als zijn broekzak en was eerder aan de slag als CEO van auto-onderdelenfabrikant Continental én VW China. De charismatische manager heeft altijd een goede relatie gehad met de vakbond en dat komt hem nu goed van pas. IG Metall ziet in hem dé redder in nood voor het noodlijdende Opel en toont begrip voor de besparingsmaatregelen van het nieuwe Opel-management.

Hoe reëel zijn de slaagkansen van Neumann? Opel heeft de voorbije twee jaar flink het mes gezet in de kosten en heeft een zware herstructurering doorgevoerd met onder meer de sluiting van Opel Antwerpen. Feit is dat Opel nu efficiënter en goedkoper produceert dan ooit. Opel werkt nu ook samen met de Franse autogroep Peugeot/Citroën en hoopt dat die samenwerking extra besparingen zal opleveren op het vlak van ontwikkeling van nieuwe modellen. Vorige week nog hebben GM en PSA Peugeot-Citroën aangekondigd dat de opvolger van de Opel Meriva zal gebouwd worden op een PSA-platform en in het Spaanse Zaragoza van de band zal lopen. Opel hoopt dat de nieuwe modellen het merk een jonger imago zullen bezorgen en nieuwe doelgroepen zullen aanspreken. Om kans op slagen te hebben moeten die nieuwe modellen tegen een competitieve prijs in de markt worden gezet, de concurrentie van de Aziatische merken in dit marktsegment is moordend. Van de Franse of Italiaanse merken heeft Opel niks te vrezen, die zijn in hetzelfde bed ziek. Alle lijden onder de implosie van de autoverkoop in Europa; in een vertwijfelde poging om hun marktaandeel te vrijwaren, proberen zij de klant te verleiden met nooit geziene kortingen – tot 30 procent. Daardoor werken zij nu met verlies en komt zelfs hun kredietwaardigheid in het gedrang.

23 nieuwe modellen van nu tot 2016

23 modellen van nu tot 2016, dat is de target die de nieuwe Opel-baas Neumann vooropstelt. Als eerste is de middenklasser Insignia aan de beurt. Die is vijf jaar op de markt en heeft in die periode zo’n 600.000 kopers gevonden. Vooral de praktische Sports Tourer is een runner, maar na vijf jaar is de facelift welgekomen. Overigens gaat die verder dan een hertekende snuit of een extra LED-lichtje links of rechts. Door de retouches vermindert de luchtweerstandscoëfficiënt tot onder de 0,25, wat een uniek resultaat is in dit marktsegment. De ophanging is verbeterd, achteraan zijn maar liefst 60 percent van de onderdelen veranderd wat resulteert in betere rijeigenschappen. De meest in het oog springende vernieuwing betreft het dashboard. Dat is eindelijk overzichtelijk geworden én gebruiksvriendelijker. Het straalt klasse uit, en dat geldt ook voor het nieuwe navigatiesysteem met een 8 inch groot aanraakscherm dat ook via een touchpad op de middenconsole kan bediend worden, al vraagt de bediening gewenning. De Opel AppShop pakt uit met interessante en minder nuttige mogelijkheden en gadgets en, zoals zijn concurrenten, biedt Opel ook tal van rijhulpsystemen (adaptieve cruise controle, dode hoekwaarschuwing, voice control… ) aan. Die extra’s kosten extra geld, in ruil voor extra comfort én veiligheid.

Nieuwe Insignia beter en goedkoper

Opel-motoren zijn betrouwbaar, dat bewijzen de defectenstatistieken van de grootste Duitse automobilistenvereniging ADAC. Maar de meeste Opel-motoren zijn in de jaren gekomen en kunnen niet meer concurreren op het vlak van verbruik en CO2-uitstoot. Daar komt nu verandering in. De nieuwe Insignia is verkrijgbaar met maar liefst zes nieuwe 2.0 CDTI’s diesels – van 110 tot 195pk. Het aanbod van nieuwe benzinemotoren varieert van 140 tot 250pk, met een 1.4 liter 140 pk sterke turbomotor die ons in alle opzichten kon overtuigen. Zeker in combinatie met de Business-Line uitvoering (navigatie, AGR-zetels, zetelverwarming) voor de prijs van 24.130 euro. De 1.4 liter motor is ook leverbaar met een LPG-installatie.

Naast nieuwe motoren is er ook een bijkomende koetswerkvariant. De Opel Country Tourer is afgeleid van de Sports Tourer, beschikt over vierwielaandrijving en een hogere bodemvrijheid. De Country Tourer is beschikbaar met drie motoren, twee 2.0 CDTI’s met 163 en 195 pk en één 2.0 SIDI-benzinemotor (250 pk). Dit model moet in de eerste plaats bijdragen aan het nieuwe imago van Opel. De Belgische invoerder verwacht niet dat de Country Tourer hier een bestseller zal worden. Die hoop berust op de Insignia met de nieuwe 2.0 CDTi ecoFLEX motor (120 en 140 pk), goed voor een normverbruik van 3,7 l/100 km en een CO2 – uitstoot van amper 99 g/km. Dit model moet de sterke positie van de Opel Insignia op de fleetmarkt nog verstevigen. Fleet is goed voor 60 procent van de Insignia.

De goedkoopste Insignia kost 21.115 euro, voor de goedkoopste Country Tourer moet je 31.487 euro neertellen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content