Urbain Vandormael

Modellenoffensief Mercedes gaat onverminderd verder: de nieuwe C-Klasse T

Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

Decennialang beheerste de 4-deurs sedan het straatbeeld, aangevuld met af en toe een cabrio of break. Sinds de jaren tweeduizend is het modellenaanbod echter sterk uitgebreid, met een prominente plaats voor de stationwagen. Met de nieuwe C-klasse T versterkt Mercedes-Benz zijn positie in dit segment.

Mercedes-Benz heeft aan de wieg gestaan van de automobiel. Het merk met de ster bezit ook een rijke traditie op het vlak van stationwagen die teruggaat tot eind van de jaren zeventig met de lancering van de T-klasse, een afgeleid model van de 4-deurs sedan. De combinatie van een vijfde laaddeur én ruime, makkelijk toegankelijke koffer viel vooral bij zelfstandige handwerkers in de smaak. Die gebruikten hun stationwagen om materiaal te transporteren, tot die tot op de draad versleten was. De voorbeelden van breaks met meer dan een half miljoen kilometers op de teller waren veeleer de regel dan de uitzondering.

Mercedes-Benz C-Klasse T
Mercedes-Benz C-Klasse T© GF

Van werktuig tot lifestyleproduct

De concurrenten zagen het met lede ogen gebeuren en breidden op hun beurt hun gamma uit met een of meerdere soortgelijke modellen waarbij zij zeer uiteenlopende typebenamingen of afkortingen gebruiken, gaande van Avant (Audi) over Break, Clipper (Ford), Combi, Estate, Grand Tour (Renault), Sports Tourer (Opel), Sportbrake (Jaguar), Sportwagon (Alfa Romeo), ST (Seat), SW (Peugeot), Touring (BMW), Variant (VW) of V (Volvo).

Mercedes-Benz hield en houdt het bij het éénletterwoord T – een verwijzing naar het begrip transport allicht.

Die uitbreiding van het modellengamma met een breakversie is er gekomen op vraag van de klant naar meer functionaliteit en flexibiliteit. Niet enkel vanuit de hoek van de professionele gebruikers maar ook en vooral van jonge gezinnen die nood hebben aan een bagageruimte om kinderwagens en kinderspeelgoed te vervoeren. Wanneer ik ’s morgens mijn buurvrouw haar drie kinderen in de auto zie laden richting crèche en lagere school, heb ik daar trouwens alle begrip voor.

Daarnaast nemen outdoor- en sportactiviteiten een almaar grotere plaats in onze vrijetijdsbesteding in en dan komt een ruime break als geroepen. En dan is er nog een categorie van automobilisten die valt voor de esthetiek van een break. Wie kan kiezen tussen een BMW 5 sedan of touring, kiest in de helft van de gevallen voor de 5-deurs versie. Omdat hij ook een elegante verschijning is.

Dat geldt ook voor het nieuwe T-model van de Mercedes-Benz C-klasse – 10 cm langer en 4 cm breder van zijn voorganger. De wielbasis is 8 cm langer wat in eerste instantie de knieruimte van de passagiers op de achterbank ten goede komt. De bagageruimte varieert van 490 tot 1.510 liter, wat veeleer gewoontjes is voor dit marktsegment.

Mercedes-Benz C-Klasse T
Mercedes-Benz C-Klasse T© GF

Combinatie van extreem hoge flexibiliteit en productiviteit

Terwijl de vierdeurs sedanversie van de C-klasse in vier fabrieken in vier continenten wordt gebouwd, draagt het T-model het label made in Germany. In de fabriek van Bremen rollen vijf verschillende modellenreeksen en acht modelvarianten van de band… elke 70 seconde eentje. In totaal werken hier zo’n 12.500 man, in drie shiften.

Met de nieuwe C-klasse zet Mercedes-Benz zijn opmars verder die werd ingeluid met de komst van de nieuwe A- en S-klasse. Deze laatste is misschien wel de beste auto ter wereld. Of de C-klasse de beste middenklasser ter wereld is, moet nog blijken wanneer hij straks het gezelschap krijgt van de nieuwe Audi A4 en BMW 3.

Maar het is allesbehalve zeker dat die een echte bedreiging zullen vormen. De nieuwe C-klasse en bij uitbreiding de nieuwe T-versie stralen inderdaad klasse uit, rijden fantastisch en opvallend comfortabel en zijn uitgerust met de meest moderne technologie – inclusief milieuvriendelijke, zuinige benzine- en dieselmotoren die alle aan de nieuwe Euro 6-norm beantwoorden. Het motorenpalet omvat zowel drie-, vier- als en zescilinders gaande van 115 tot 333 pk met als eyecatcher de C 300 BlueTec Hybrid met een normverbruik van 3,8 l/100 km. Het betreft een 204 pk sterke dieselmotor in combinatie met een elektromotor die 20 pk levert.

De remonte van Mercedes-Benz is opmerkelijk. In nauwelijks een paar jaar tijd heeft het merk met de ster opnieuw een koppositie ingenomen op het vlak van technologische vernieuwing. Het nieuwe T-model levert daar een overtuigend bewijs van. Door de combinatie van staal en aluminium is men erin geslaagd om 65 kg aan gewicht te besparen, wat resulteert in een verbruikswinst van zo’n 20 procent.

De wagen is standaard uitgerust met een hele reeks nuttige rijhulpsystemen, die kunnen uitgebreid worden tot in het oneindige. Spijtig genoeg moet voor die extra’s een zeer hoge opleg worden betaald die zich bij de wederverkoop niet of slechts gedeeltelijk laat recupereren. Kwaliteit en exclusiviteit hebben nu eenmaal een prijs.

Zo heeft Mercedes-Benz ook nu bijzonder veel aandacht besteed aan het leefklimaat in de auto. Een reeks allergiepreventiemaatregelen zorgt ervoor dat astmapatiënten voortaan opgelucht adem kunnen halen, dat pollen niet door de filters geraken en dat geen huidirritaties ontstaan door aanraking van het stuurwiel en zetels. Wat maakt dat een ritje door de stad met deze Mercedes gezonder is dan een wandeling. Als antwoord op de slechte luchtkwaliteit in de steden die wordt veroorzaakt door al die andere auto’s, waaronder af en toe een stokoud T-model van het merk met de ster.

De nieuwe Mercedes C-klasse T zal vanaf september in de showroom staan. Voor officiële prijzen is het nog te vroeg maar reken met een basisprijs van zo’n 35.000 euro, of een kleine 2.000 euro duurder dan de vierdeurs die een succesvolle marktintroductie achter de rug heeft. De C-klasse is goed op weg om opnieuw de meest verkochte Mercedes-modellenreeks te worden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content