Mercedes C-klasse krijgt Renault diesel

Mercedes zet de nieuwe C-Klasse vanaf 27 maart in de toonzaal. Voor de Duitse constructeur is deze midsize berline het belangrijkste en best verkopende model. Sinds het merk met de ster begin jaren ’80 de 190 lanceerde, verkocht men ruim 8,4 miljoen exemp

De nieuwe C-Klasse krijgt een vloeiender en speelser design, hij blijft achterwielaangedreven en wordt gedeeltelijk in aluminium gebouwd, wat hem aanzienlijk lichter maakt dan het uittredende model. Tegen het einde van dit jaar volgt ook een breakversie. De productie van de huidige C-break is overigens gestopt wat maakt dat Mercedes meer dan een half jaar geen compacte breaks zal kunnen leveren. Nog opmerkelijk is dat de meest populaire versie, de C 200 diesel niet langer recht heeft op een Mercedes-motor. Stuttgart leent de 1.6 liter grote DCi-motor bij Renault. Onder de motorkap van de C-Klasse levert die 136 pk, wat precies even sterk is als de vorige generatie die gebruik maakte van de 2.1 liter grote Mercedes-viercilinder. Grootste voordeel van deze motor is het verbruik van 3,8 l/100 km en de CO2-emissie van 99 g/kg. Bij de lancering is evenwel enkel de 220BlueTEC dieselversie (163 pk) beschikbaar. Dat is nog steeds de 2.1 liter grote Mercedes-motor. Hier claimt men een verbruik van 4 l/100 km en een CO2-uitstoot van 103 g/km. Hij kost minstens 37.389 euro.(Belga)

Partner Content