In Wallonië kopen dames alleen, Vlamingen doen het samen

60% van de Waalse vrouwen koopt op eigen houtje haar gebruikte wagen. Vlaamse dames laten zich bij voorkeur vergezellen door hun partner. Dit is een van de bevindingen van een enquête die door Autoscout 24 werd gevoerd bij 650 Belgische vrouwen.

60 % van de Franstalige Belgen gaat bovendien een lening aan om hun droomwagen te kopen terwijl dat in Vlaanderen slechts 40 % is. Hun voorkeur gaat vooral naar een grote break, bij voorkeur een Audi. Nog volgens de bevraging bevestigt 62,9 % van de Waalse dames dat ze alleen naar de garage of de verkoper gaan voor hun nieuwe of tweedehandse wagen. In Vlaanderen doet slechts 39,7 % hetzelfde. Zij laten zich vaker vergezellen door hun partner, een vriend of een ouder. Eens de zaak beklonken is, moet er betaald worden en ook hier noteren we fundamentele verschillen tussen het Zuiden en het Noorden. 60,5 % van de Vlamingen koopt een wagen wanneer ze daarvoor voldoende hebben gespaard, tegenover 41 % in Wallonië. De Belgische vrouwen hebben evenwel heel wat punten gemeen als het over de aankoop van een nieuwe wagen gaat. Ondanks de heersende ideeën, is de kleur geen doorslaggevend element. Vrouwen zijn vooral gevoelig voor het concept en het design (69,8%) en ook functionaliteit (52,9 %) en verbruik (52,9%) blijken essentieel. Met 37,1 % staat de kleur op de voorlaatste plaats van het verlanglijstje. De meest geliefde merken zijn Audi (41,3 %), BMW (38,45 %) en Volkswagen (19,7 %). Het blijkt ook onjuist dat vrouwen kleine wagens willen. Als ze mogen kiezen, gaan ze veeleer voor een break (33,9 %) gevolgd door meer sportieve modellen (33,6 %) en SUV’s (23,95 %).(CORRESPONDENT : Belga)(EDITOR : Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content