Elektrische Saroléa viert werelddebuut in Mettet

Saroléa was samen met FN en Gillet-Herstal een belangrijke schakel in de Luikse motorindustrie. Vandaag verrijst het merk uit haar as met een bijzondere elektrische superbike.

De hoofdzetel van Saroléa is nog steeds in de Rue Saint-Lambert in Herstal. De oude gebouwen staan nog altijd overeind en bieden onderdak aan het Saroléa-museum. De activiteiten werden in de jaren zestig stopgezet maar onder impuls van liefhebbers én hightech kwam een en ander weer tot leven. Een tijdje geleden werd het plan opgevat om een nieuwe elektrisch aangedreven Saroléa te ontwikkelen. Deze SP7 Superbike zal overigens deelnemen aan de TT op the Isle of Man in de categorie Zero. Saroléa Racing koestert grote ambities voor deze prestigieuze race. Het prototype dat ze hiervoor bouwden, ontwikkelt 130 kW (180 pk) en beschikt over een fenomenaal koppel van 400 Nm. Projectverantwoordelijke, Torsten Robbens, zegt dat hij het vermogen van de motor heeft moeten terugschroeven. Hij beschikt immers over een potentieel van 250 pk. Er werd veel aandacht besteed aan de geometrie van deze Zero Emission Superbike. Het frame is grotendeels van carbon en men maakt ook gebruik van materialen die eerder in de ruimtevaart werden toegepast. Zo blijft het gewicht beperkt tot 200 kg (waarvan 100 kg batterijen). Er is slechts één versnelling en er is geen koppeling. Een spurtje tot 100 km/u lukt in 2,8 seconden. Dit paradepaardje wordt voorgesteld tijdens de Speed Trophy in Mettet op 26 en 27 april. De locatie is niet lukraak gekozen want Jules Tacheny, aan wie het circuit zijn naam dankt, was ooit fabriekspiloot bij Saroléa. (Belga)

Partner Content