‘Er is een gebrek aan gedurfde, Belgische concepten in de fantasy en de bestaande media zoeken te weinig de grenzen op’, vindt Josse De Maesschalck. ‘Een groot publiek staat in de kou. Voor hen drukken we Mythropool, een fysieke, gedrukte krant met een fantasy-inslag die op regelmatige basis verschijnt. Niet iedereen zal fan worden, maar dat betekent niet dat je het niet hoeft te proberen. Wij willen relevante verhalen in unieke jasjes brengen. De charme zit in het opzoeken van het onbekende. En ik geloof oprecht dat ons publiek gigantisch wordt.’
Wat is voor u de grote uitdaging?
Josse De Maesschalck: Geloofwaardigheid en geld. Wanneer je iets doet wat afwijkt van het gekende pad, of durft creatief te dromen, ben je al vlug ‘een hobbyist’. Investeerders reageren: ‘Een gedrukte krant: wie leest dat nog?’ Maar voor onze community is dat tastbare van die krant de helft van de beleving.
Wat doet u dat anderen niet of minder goed doen?
De Maesschalck: Durven te springen en mensen enthousiast maken. We zijn eerlijk: ons bedrijf zit niet op een berg centen. Mythropool levert geen gigantische winst op, terwijl het wel energie en geld kost. Het zal tijd vragen.
Met mijn partner Bo Sels heb ik daarnaast WAANZIN opgericht, een productiehuis voor film en tv. De concepten die we pitchen zijn van de pot gerukt en niet onmiddellijk waar ze op zitten wachten. Maar alles wat we voorstellen is wel iets wat we zelf willen maken en willen zien.
Wie heeft u geïnspireerd?
De Maesschalck: Bedrijven als Larian Studios (Belgische game-ontwikkelaar van het heel succesvolle Baldur’s Gate 3, nvdr), die van de norm durven af te wijken en hun eigen koppige visie volgen.
Wat geeft u energie?
De Maesschalck: Een dag thuis met de kindjes en de vrouw. Diep vanbinnen ben ik een gepensioneerde man die graag ’s ochtends een boterkoek eet, uitkijkend over zijn tuin, en bij slecht weer BBC op zet.