Als een voetballer op de eerste trainingen bij zijn nieuwe ploeg nog het shirt van zijn oude team zou dragen, zou iedereen dat bizar vinden. In het wielrennen is dat al decennia de realiteit door een onlogische regel. Maar daar komt volgens Peter Van den Abeele, Directeur Sport bij de Internationale Wielerunie (UCI), allicht verandering in.
Vorige week, tijdens de persvoorstelling van zijn nieuwe ploeg Red Bull-BORA-hansgrohe, droeg Remco Evenepoel een neutrale, zwarte sweater zonder sponsorlogo’s. En toen hij diezelfde voormiddag met zijn nieuwe teamgenoten ging trainen, deed hij dat in de outfit van zijn oude ploeg, Soudal Quick-Step, maar wel op een fiets van zijn nieuwe team.
Dat is geen uitzondering, maar de regel in het wielrennen. Artikel 2.15.139 van het reglement van de Internationale Wielerunie (UCI) bepaalt – eenvoudig vertaald – het volgende:
Als een renner een contract heeft getekend bij een ander team voor het volgende seizoen, mag hij na de laatste UCI WorldTour-wedstrijd van het huidige seizoen:
deelnemen aan officiële presentaties, trainingskampen en andere niet-promotionele evenementen van het nieuwe team;
materiaal van dat nieuwe team gebruiken (zoals fiets en kleding), op voorwaarde dat het wit gelabeld is, dus zonder merk- of teamlogo’s.
Artikel 2.15.139 is in het UCI-reglement opgenomen omdat rennerscontracten lopen van 1 januari tot 31 december van een bepaald jaar. Tegelijk houden teams traditioneel al in december hun eerste stages en persvoorstellingen in de aanloop naar het nieuwe seizoen, van het vólgende kalenderjaar.
Omdat getransfereerde renners tot 31 december contractueel gebonden zijn aan hun oude ploeg, leidt dat elk jaar opnieuw tot aparte kleurencombinaties tijdens groepstrainingen: bijna de hele ploeg die in één outfit rondrijdt, met daartussen een of enkele renners met nog hun wielershirt en broek van hun ex-team.
Sponsorbelangen
Waarom wordt dat niet opgelost met een gentleman’s agreement? In het geval van Evenepoel zou Soudal Quick-Step dan aan de renner en aan Red Bull-BORA-hansgrohe toestemming kunnen geven om al het nieuwe shirt van de Duitse ploeg te dragen.
Die mogelijkheid is ook opgenomen in UCI-artikel 2.15.139. De renner en de twee betrokken teams kunnen een aparte, specifieke overeenkomst sluiten over wat er mag gebeuren in de periode na de laatste WorldTour-wedstrijd van het jaar, maar vóór het contract bij het oude team afloopt op 31 december.
‘In de praktijk is zo’n gentleman’s agreement niet zo simpel’, zegt Arne Sabbe, sportadvocaat en UCI-gecertificeerd rider’s agent die samenwerkt met A&J All Sports van de bekende manager Alex Carrera.
‘Er spelen harde belangen mee. Sponsors willen maximale exposure. Bij een onbekende neoprof maakt niemand zich daar druk om, maar een topper als Remco Evenepoel in teamkleding is reclame, zelfs in december. Als hij dan al kleding van het nieuwe team draagt, verliezen de sponsors van het oude team zichtbaarheid. Dat oude team betaalt in december ook nog het salaris van de renner. Niet onlogisch dat het daar dan ook nog iets voor wil terugkrijgen.’
In de praktijk is volgens Sabbe het gebruik van fietsen van de nieuwe ploeg het enige waarop teams enige speling toestaan. ‘Daarmee mogen renners voor eind december al hun trainingen afwerken, zonder de merknaam af te plakken. Bij Evenepoel is dit sowieso geen probleem, want Red Bull-BORA-hansgrohe en Soudal Quick-Step rijden met fietsen van het Amerikaanse merk Specialized.’
Volgens Sabbe speelt ook de kwestie van de beeldrechten mee. ‘Zoals het UCI-reglement bepaalt, heeft de oude ploeg het recht om foto’s en video’s van de renner te gebruiken tot 31 december. Als het nieuwe team de renner al eerder in hun kleding zet of voor promotie gebruikt, botst dat met die rechten.’
Contractduur aanpassen
Een andere, ogenschijnlijk eenvoudige oplossing: waarom het begin en het einde van een rennerscontract in het UCI-reglement niet een maand vervroegen? In plaats van 1 januari tot 31 december, zou dat van 1 december tot 30 november kunnen lopen, of van 1 november tot 31 oktober, beter afgestemd op het wielerseizoen.
‘Dat zou perfect kunnen’, zegt Sabbe. ‘In het veldrijden lopen sommige contracten tot het einde van het seizoen, eind februari. En in het voetbal worden contracten ook niet strikt aan het kalenderjaar gekoppeld, maar aan het seizoen, van 1 juli tot 30 juni.’
‘Er zou dan wel een overgangstermijn nodig zijn, waarbij lopende contracten nog doorlopen tot 31 december van 2026, 2027, 2028…, en nieuwe contracten vanaf jaar x beginnen op 1 november of 1 december.’
Fiscaal hoeft een andere start en einde van contracten volgens Sabbe geen probleem te zijn. ‘Ik heb het nog eens gecheckt bij onze accountants. Boekjaren van vennootschappen kunnen zonder grote problemen worden aangepast.’
Geen probleem voor verzekeringen
Ook de verzekeringscontracten van renners hoeven geen onoverkomelijk obstakel te vormen. ‘Het zou bij nationale federaties administratief eenmalig wel wat werk vergen’, zegt Marc Van Boterdael, coördinator boekhouding van Belgian Cycling. ‘Licenties van renners en de daaraan gekoppelde verzekeringen volgen nu het kalenderjaar.’
Source plus more photos: https://t.co/m9TyROhBGJ pic.twitter.com/ni2gkvpjGs
— Lukáš Ronald Lukács (@lucasaganronald) December 8, 2025
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Volgens Sabbe zou het voor verzekeraars zelfs eenvoudiger zijn als rennerscontracten het seizoen volgen. ‘Als een renner in december tijdens training met zijn nieuwe ploeg ten val komt en zware blessures oploopt, moet vandaag de verzekering van de oude ploeg daarvoor opdraaien.’
‘Renners kunnen wel een beroep doen op een arbeidsongevallenverzekering – voor de Belgische renners gebeurt dat via hun licentie bij Belgian Cycling. Maar er zijn ook nog andere verzekeringen, die verlies van loon dekken. Je moet bovendien ook rekening houden met renners die zelfstandige zijn en zelf verzekeringen moeten afsluiten, en met renners die werknemer zijn. Dat maakt het ingewikkeld.’

Aanpassing reglement
Maar er is goed nieuws: de lang verwachte verandering zit in de pijplijn, na verzoek van de ploegen. ‘Teams zijn voorstander om de termijn van contracten te veranderen, met 1 november als startdatum’, zegt Richard Plugge, ceo van Visma-Lease a Bike en tot vorig jaar voorzitter van de AIGCP, de vereniging van profteams.
Peter Van den Abeele bevestigt aan Knack dat de kwestie onlangs kort is besproken tijdens de meest recente meeting van de Professional Cycling Council van de UCI, waarin alle belangengroepen van het wielrennen vertegenwoordigd zijn. ‘We werken eraan met de AIGCP en de CPA, de rennersvakbond. De reglementswijziging zal er zeker komen, met contracten die beginnen op 1 november (in plaats van op 1 januari, nvdr). Vanaf welk jaar is nog te bepalen in overleg met alle stakeholders.’
Reglement is al eens aangepast
Bizar is dat de Internationale Wielerunie de contracttermijn begin deze eeuw al eens aanpaste. Voor de seizoenen 2001 en 2002 begon die op 1 december, met 30 november als einde.
Initiatiefnemer van die aanpassing was Patrick Lefevere, toen ondervoorzitter van de AIGCP, de Internationale Vereniging van Professionele Wielergroepen. ‘Onder druk van Franse ploegmanagers, zoals Roger Legeay, heeft de UCI dat na twee jaar weer teruggedraaid naar de situatie van vandaag. Onder meer met als argument dat een nieuwe ploeg in december nog geen budget zou hebben om lonen uit te betalen, omdat sponsors met jaarbudgetten werken. Maar met een eenvoudig overbruggingskrediet van één maand is dat al opgelost.’
Omdat de UCI de contracttermijn in 2002 opnieuw liet samenvallen met het kalenderjaar, moesten een honderdtal Belgische renners in december van dat jaar gaan stempelen. ‘Ze hadden een contract tot 30 november 2002, maar hun nieuwe contracten gingen pas in op 1 januari 2003. Daardoor zaten ze een maand zonder loon of sociale zekerheid. Heel wat renners hebben die werkloosheidsuitkering later zelfs moeten terugbetalen, omdat ze uiteindelijk te kort werkloos waren geweest’, zegt Marc Van Boterdael, van Belgian Cycling.
Red Bull-BORA-hansgrohe moet veel veranderen om Remco Evenepoel écht beter te maken