Red Bull-BORA-hansgrohe moet veel veranderen om Remco Evenepoel écht beter te maken

Remco Evenepoel verlaat Soudal Quick-Step en rijdt vanaf 2026 voor Red Bull-BORA-hansgrohe. © Getty Images
Jonas Creteur
Jonas Creteur Sportredacteur bij Knack

Sinds dinsdagavond is het eindelijk officieel: Remco Evenepoel (25) stapt uit zijn lopend contract met Soudal Quick-Step en trekt vanaf 2026 naar Red Bull-BORA-hansgrohe. Het Duitse team heeft meer middelen om de olympisch kampioen op verschillende vlakken beter te begeleiden, luidt de algemene perceptie. Maar dan zullen nog veel dingen moeten veranderen.

Alle voortekenen waren er. Het was alleen nog een kwestie van tijd vooraleer de transfer van Remco Evenepoel officieel zou worden aangekondigd. Dinsdagavond 17 uur was het zover. Met zorgvuldig op elkaar afgestemde persberichten: eerst van Soudal Quick-Step, dan van Red Bull-BORA-hansgrohe.

Met de gebruikelijke communicatie. Soudal Quick-Step dat het vertrek van zijn goudhaantje betreurt, de herinneringen koestert en in de post-Evenepoelperiode de teamgeest van de ‘Wolfpack’ zal blijven uitdragen. Opvallend: er wordt ook benadrukt dat het in ieders belang was om nu al, een jaar voor het einde van het contract van de Schepdaalnaar, die verbintenis te ontbinden.

Uiteraard was het bericht van Red Bull-BORA-hansgrohe triomfantelijker, met lovende woorden voor Evenepoel. ‘Remco staat voor ambitie. Hij wil niet alleen fietsen – hij wil de wielersport vormgeven.’

Teammanager Ralph Denk haalde ook het belang voor de ploeg aan: ‘De komst van Remco is meer dan alleen een mijlpaal voor Red Bull-BORA-hansgrohe – het is een duidelijk signaal. Met hernieuwd vertrouwen en gedurfde ambitie wil de ploeg de komende jaren uitgroeien tot een van de meest aantrekkelijke krachten op het internationale wielertoneel.’

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Kampioenen smeden, Roglic als overgangsfiguur

Die retoriek is op zich niet nieuw. Die klonk ook toen Red Bull vorig jaar hoofdaandeelhouder werd van het team, en vanaf de Tour de France hoofdsponsor werd.

Het doel op lange termijn: zelf toekomstige kampioenen en Tour de France-winnaars opleiden. In afwachting moest overgangsfiguur Primoz Roglic de eer van de energiedrankenproducent op het hoogste niveau – in het rondewerk – hooghouden. Hij werd in 2024 weggehaald bij Jumbo-Visma en verleid met een jaarsalaris van 4,5 miljoen euro.

Na Roglic moest een nieuwe toprenner aantreden die de stress in de hele ploeg zou wegnemen en de brug moest slaan naar de toptalenten die vanuit de eigen jeugdteams zouden doorgroeien.

Die renner moest Remco Evenepoel worden, al vanaf 2025. Maar omdat de onderhandelingen bleven aanslepen, blies de renner zelf de bijna afgeronde overstap af, vlak voor het WK tijdrijden vorig jaar in Zürich.

Het werd geen afstel, alleen een uitstel van een jaar. Met name omdat Evenepoels juridische adviseurs Sébastien Ledure en Loïc Darcis, van het sportadvocatenkantoor Cresta, al begin juni aan Soudal Quick-Step lieten weten dat de renner zijn contract na 2026 niet zou verlengen.

Remco Evenepoel in 2026 naar Red Bull-BORA-hansgrohe? 5 signalen die daarop wijzen

Ze zetten daarbij de Belgische Wet van 1978 in als mogelijke juridische zijweg, indien Soudal Quick-Step niet akkoord zou gaan met een vroegtijdig vertrek.

Die wet bepaalt dat een betaalde sportbeoefenaar uit België zijn contract kan beëindigen als hij zijn ex-werkgever een vergoeding betaalt die gelijkstaat met het salaris voor de resterende duur van zijn contract.

Juridische context en afkoopsom

En dus koos Jurgen Foré, de teammanager van Soudal Quick-Step, wijselijk voor de beste optie: nu nog een afkoopsom voor de Belg innen, als onderdeel van een (door de UCI toegelaten) driepartijenovereenkomst. Het is niet bekend hoe groot die som is, maar als er geen clausule in het contract van Evenepoel stond, zou je verwachten dat die ongeveer even groot is als diens jaarsalaris (zo’n vijf miljoen euro).

Met die middelen kon Foré direct aan een nieuwe ploeg zonder Evenepoel beginnen te bouwen. Onder meer Jasper Stuyven, een specialist van het eendagswerk, kreeg zo al een contract van drie seizoenen, voor een jaarsalaris van anderhalf miljoen euro.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Voor Evenepoel lijkt de keuze voor Red Bull-BORA-hansgrohe logisch. Hij blijft op fietsen rijden van zijn persoonlijke sponsor Specialized, een cruciale speler in deze transfer, en mag zijn vaste entourage meenemen (ploegleider Klaas Lodewyck, mecanicien/neef Dario Kloeck en verzorger David Geeroms) – weliswaar zonder zijn jarenlange coach Koen Pelgrim, die bij Soudal Quick-Step blijft.

Daar komt ook Sven Vanthourenhout bij, de ex-bondscoach met wie Evenepoel wereld- en dubbel olympisch kampioen werd. Bij Red Bull-BORA-hansgrohe zal hij het team rond de Vlaams-Brabander sturen – als sportdirecteur, niet als sportief manager, zoals eerder verkeerdelijk werd bericht.

Daarnaast zal de Duitse ploeg Evenepoel verleid hebben met een flinke loonopslag – ergens tussen zijn vorige salaris van vijf miljoen euro en de acht à tien miljoen die Tadej Pogacar naar verluidt verdient – en met een promoplaatje over de algemene begeleiding. Over hoe die – dankzij een veel groter budget – contrasteert met die bij Soudal Quick-Step.

Begeleiding en rennerskern rond Evenepoel

Voeg daarbij een op papier betere rennerskern voor het rondewerk (met Florian Lipowitz – derde in de jongste Ronde van Frankrijk –, Jai Hindley, Daniel Felipe Martínez, Giulio Pellizzari, Aleksandr Vlasov en Primoz Roglic), en het pad is geëffend.

Iedereen tevreden. Bovenal Remco Evenepoel. Die eindelijk een sterkere ploeg en begeleiding krijgt om een gooi te doen naar zijn grootste doel: de Tour winnen.

Dat is zijn indruk, en ook die van de buitenwereld.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

De waarheid is minder rooskleurig. Red Bull-BORA-hansgrohe is nog geen topteam, op velerlei domeinen.

Ja, er is – nog meer sinds de instap van Red Bull – véél geld. Er werden renners aangetrokken met salarissen ver boven hun marktwaarde. Alleen UAE Team Emirates zou over een nog groter budget beschikken dan de naar schatting 50 miljoen euro van de Duitse ploeg.

Ja, er is in sommige departementen veel kennis. Professor voedingswetenschappen Asker Jeukendrup werd weggehaald bij Jumbo-Visma, en er werd veel geld betaald om ook het FoodCoach-programma van de Nederlandse ploeg te kunnen gebruiken.

Voor alles rond aerodynamica kwam Head of Engineering Dan Bigham (ex-Ineos) aan boord. Bij de coaches verhuisde Marc Lamberts (de ex-coach van Wout van Aert) al in 2024 mee met Primoz Roglic, en heeft de Duitse ploeg ook de Luxemburger Dan Lorang in zijn rangen. Die wordt ook de nieuwe trainer van Remco Evenepoel, al heeft hij geen grote ervaring met ronderenners.

Prestaties, cultuur en reorganisatie

De kennis en de grote middelen staan echter niet in verhouding tot de prestaties. Vorig jaar eindigde Red Bull-BORA-hansgrohe als vijfde in de teamranking van de UCI, maar slechts als elfde wat het aantal overwinningen betreft, met 24 stuks. Amper twaalf daarvan waren op WorldTour-niveau, en acht kwamen op naam van Primoz Roglic. Die redde in zijn eentje het seizoen van het team met eindzeges in de Dauphiné en vooral de Vuelta.

Dit jaar, ondanks veel versterkingen en nog meer budget, doet Red Bull-BORA-hansgrohe het niet veel beter: weer vijfde in het teamklassement, zevende in de zegeranking, met twintig overwinningen, waarvan negen in de WorldTour.

Vijf daarvan werden behaald door sprinters Sam Welsford en Jordi Meeus, één door Nico Denz in de Giro, en drie door kopman Primoz Roglic – allemaal in de Ronde van Catalonië, inclusief de eindzege. Veel andere dure renners (Daniel Felipe Martínez, Aleksandr Vlasov, Oier Lazkano, Laurence Pithie) presteerden onder hun beste niveau.

Gelukkig was er Florian Lipowitz, die tweede werd in Parijs-Nice, vierde in de Ronde van het Baskenland, derde in de Dauphiné en de ploeg de eerste podiumplaats bezorgde in de Tour de France, als derde na Tadej Pogacar en Jonas Vingegaard. De ex-biatleet heeft dan ook een heel grote motor en een enorm uithoudingsvermogen, maar mist wel één cruciale kwaliteit: explosiviteit.

Geen winnende cultuur

Zijn podiumplaats en de successen van Roglic vorig jaar verhullen echter veel mankementen bij Red Bull-BORA-hansgrohe.

Volgens insiders ontbreekt er een ‘winnende cultuur’, waarin leden van alle departementen elkaar beter maken en hun kennis delen. Ieder werkt op zijn eigen eiland, met weinig onderlinge communicatie. Ogenschijnlijk logische, praktische zaken worden door de rigide teamstructuur veel te traag geregeld.

Algemeen manager Ralph Denk bezit ook niet de kwaliteiten van een echte leider en people manager. Er werd gedacht dat de inbreng van Red Bull, met hun performance experts uit de Formule 1, veel zou veranderen, maar dat bleek ijdele hoop.

Er is wel verandering op til: sportief manager Rolf Aldag wordt vervangen door Zak Dempster, nu aan de slag als hoofd sportdirecteur bij INEOS Grenadiers. Ploegleiders Enrico Gasparotto en Heinrich Haussler worden vervangen door de Belgen Klaas Lodewyck en Sven Vanthourenhout, en de Fransman Tony Gallopin (Lotto). Tim Meeusen wordt het hoofd van de jongerenopleiding.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Jan Niklas Droste, John Wakefield en Asker Jeukendrup blijven wel aan boord als directeurs van de departementen gezondheid, coaching & performance, en sportstrategie.

Het zal moeten blijken of de veranderingen, en de Belgische inbreng, op korte termijn een nieuwe wind zullen doen waaien in de omkadering van de Duitse ploeg.

Kopmanstatus en interne verhoudingen

En dan rest nog de vraag of Remco Evenepoel ploegmaats zal vinden die volledig in zijn dienst willen rijden. De kans is zeer klein dat Primoz Roglic dat zal doen. Als Evenepoel weer voor de Tour gaat, zal de Sloveen kiezen voor een van de twee andere of beide grote rondes (Giro en/of Vuelta).

En wat met het nieuwe Duitse paradepaardje Florian Lipowitz, een renner die niet werd aangekocht, maar ondanks alle mankementen groeide in eigen rangen tot de derde beste renner in de Tour (weliswaar na de opgaves van Remco Evenepoel en João Almeida)?

Die zal misschien genoegen nemen met medekopmanschap in de Tour. Maar zelfs als Evenepoel daarmee akkoord gaat, zullen er op bepaalde momenten harde keuzes moeten worden gemaakt.

Evenepoel heeft daarnaast mensen nodig die hem op velerlei vlakken durven te corrigeren, en zelfs te confronteren. Red Bull-BORA-hansgrohe is echter een sterk hiërarchische organisatie waar opbouwende kritiek geven niet is ingebed in de cultuur, als die er al is.

Florian Lipowitz en Remco Evenepoel zij aan zij in de voorbije Ronde van Frankrijk. Volgend jaar worden ze teamgenoten bij Red Bull-BORA-hansgrohe. © Getty Images

Conclusie? De olympisch kampioen heeft zijn droomtransfer beet, zal een paar miljoen meer verdienen en heeft de onmiddellijke toekomst van zijn getrouwen verzekerd. Maar of het gras echt veel groener zal zijn aan de Duitse kant, valt nog te bezien.

De bal ligt dus in het kamp van Red Bull-BORA-hansgrohe en het management.

Veranderen en verbeteren is noodzakelijk, want als de gebreken van de laatste jaren blijven, zal Evenepoel meer geduld moeten oefenen dan hij voor ogen had in zijn drang om zijn droom – de Tour winnen – te verwezenlijken. Net dat gebrek aan geduld deed hem de deur bij Soudal Quick-Step dichttrekken.

Bovendien is er nog een harde waarheid: zelfs als Evenepoel met de hulp van Red Bull-BORA-hansgrohe zijn niveau in de Tour kan optrekken, zal dat mogelijk nog altijd niet volstaan om de komende jaren Tadej Pogacar, Jonas Vingegaard en jongere toptalenten, te verslaan.

Remco Evenepoel geeft op in de Tour: ondermijnde zijn schouder zijn capaciteiten?

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise