Cian Uijtdebroeks (22) heeft voor de tweede keer in zijn carrière zijn contract verbroken. Na de vroegtijdige overstap van BORA-hansgrohe naar Visma-Lease a Bike ruilt hij nu de Nederlandse ploeg voor het Spaanse Movistar. Het valt nog te bezien of dat voor zijn carrière een goede wending is, en vooral of zijn resultaten ooit zijn grote ambities zullen volgen.
Soms lees je een bericht dat, als het op 1 april verscheen, meteen als aprilgrap zou klinken. Dat gevoel hadden we bij de bekendmaking van de transfer van Cian Uijtdebroeks naar Movistar. Niet alleen omdat hij bij Visma-Lease a Bike nog een contract had tot 2027, maar ook omdat hij eindelijk weer op de goede weg leek.
Zijn eerste anderhalf jaar bij de ploeg kampte hij met gevoel van zwakte en verzuring in de benen, maar na een competitiestop dit voorjaar, drie maanden revalidatie en met een nieuwe fietspositie was dat opgelost.
Uijtdebroeks behaalde begin augustus zijn eerste profzege én eindzege in de Tour de l’Ain, een kleine Franse ronde. Hij werd daarna tweede in de Czech Tour en mocht mee naar het WK in Kigali. Daar reed hij als enige Belg, naast Remco Evenepoel, de wedstrijd uit – wel op ruim tien minuten van Pogacar.
Van Visma-Lease a Bike naar Movistar
Een grote ronde zat er door zijn fysieke problemen dit jaar niet in. Over deelname aan de Giro, Tour of Vuelta in 2026 zou later in het seizoen worden beslist, vertelde performance manager Mathieu Heijboer half augustus aan Knack. ‘We zien nu elke koers als een testcase om Cians belastbaarheid op te bouwen en te monitoren, met het oog op volgend seizoen.’
Die grote ronde zal hij echter niet meer voor Visma-Lease a Bike rijden, maar voor Movistar. Uijtdebroeks verbrak zijn contract tot en met 2027 en tekende een nieuwe vierjarige verbintenis bij de Spaanse ploeg.
Hij treedt zo in de voetsporen van de Australiër Rohan Dennis, die ook twee keer vroegtijdig van ploeg wisselde (van Garmin-Sharp naar BMC en van Bahrain-Merida naar INEOS). In het wielrennen blijft zo’n overstap uitzonderlijk, laat staan tweemaal.
Een perfectionist in de verkeerde ploeg?
Het is niet het enige opvallende aan deze transfer. Cian Uijtdebroeks is een perfectionist – in het verleden vaak te veel – en leek bij Visma-Lease a Bike bij de juiste ploeg te zitten. Op het vlak van begeleiding is de Nederlandse ploeg absolute top.
Waarom dan overstappen naar Movistar, een ploeg die op dat vlak, maar ook in andere aspecten, niet bovengemiddeld scoort? De Spaanse ploeg krijgt dankzij een nieuwe externe investeerder (Quantum Pacific, eigendom van de Israëlische miljardair Idan Ofer, nvdr) wel meer middelen, maar zal op korte termijn niet het niveau van Visma-Lease a Bike halen.
Movistar kon Uijtdebroeks echter meer kansen bieden, want op Enric Mas en Einer Rubio na heeft de Spaanse ploeg geen klassementsrenners. Een groot contrast met Visma, waar hij met Jonas Vingegaard, Matteo Jorgenson en Simon Yates altijd hoogstens een van de luitenants zou zijn geweest.
Of zoals Uijtdebroeks in het persbericht zelf omschreef: ‘Ik bevind me nu in een fase van mijn carrière waarin verdere groei als klassementsrenner in grote rondes essentieel is geworden. Ik ben ervan overtuigd dat Movistar Team, en renners zoals Enric Mas in het bijzonder, mij in deze discipline kunnen helpen en geweldige resultaten kunnen behalen. Ik voel dat het nu tijd is om nieuwe grenzen te verleggen in mijn ontwikkeling.’
Aangezien Movistar bereid geweest zal zijn om Uijtdebroeks contract over te nemen, en zelfs nog met twee jaar te verlengen, was de keuze snel gemaakt – volgens zijn manager Alex Carera zelfs al twee weken voor het WK.
Ambitie groter dan talent bij Cian Uijtdebroeks
Al even opvallend is dat Visma-Lease a Bike zonder tegenstribbelen heeft meegewerkt aan de transfer. Dat heeft meerdere redenen. Cian Uijtdebroeks is een zeer sympathieke, maar ook ietwat eigenzinnige renner die een aparte handleiding nodig heeft. Het was ook een van de redenen van zijn overstap van BORA-hansgrohe naar Visma-Lease a Bike.
Daar wisselde hij dit jaar niet toevallig van coach: Tim Heemskerk werd ingeruild voor Espen Aareskjold. De reden: communicatie. ‘Cians persoonlijkheid past beter bij Espen’, aldus Mathieu Heijboer.
Bovendien heeft Uijtdebroeks een grote ambitie: hij is er nog altijd van overtuigd dat hij een grote ronde kan winnen, of op zijn minst podium kan rijden. Is het niet in de Tour, dan in de Giro of de Vuelta.
De harde realiteit is dat hij die kwaliteiten niet heeft – zeker voor winst. Uijtdebroeks was dan wel de beste in de Ronde van de Toekomst en werd in 2023 achtste in de Vuelta (zijn eerste grote ronde), maar hij schiet op veel vlakken iets tekort om met de absolute top mee te kunnen. In het tijdrijden en op het vlak van explosiviteit is de kloof het grootst.
Uijtdebroeks is tien jaar te laat geboren. In de jaren waarin Team Sky domineerde door een strak egaal tempo op te leggen, zou hij meer rendement hebben gehaald. Tegenwoordig moet een grote rondewinnaar, zoals Tadej Pogacar of Jonas Vingegaard, echter alles beheersen – zeker met jong allroundtalent als Paul Seixas en Isaac del Toro dat eraan komt.
Realiteit inhalen
Bij Visma-Lease a Bike hebben ze dat ook ingezien. ‘Hij is zeker nog geen afgewerkt talent’, zei Heijboer in augustus aan Knack. En dus konden en wilden ze Uijtdebroeks geen rol als leider, zelfs niet als rechterhand, beloven.
Zijn hoge salaris bleek ook niet langer in verhouding te staan tot de resultaten die hij heeft neergezet en die het performance team van hem nog verwachtte. En dus was ook bij ceo Richard Plugge de keuze snel gemaakt toen Uijtdebroeks met Movistar meteen een kandidaat vond die zijn wensen, zowel sportief als financieel, wél wilde inwilligen.
De woorden van Eusebio Unzué, algemeen directeur van Movistar, waren veelzeggend: ‘Het is een voorrecht om jonge renners met de ambitie en het talent van Cian Uijtdebroeks te ondersteunen. We voelen ons gelukkig dat hij ons heeft gekozen als het ideale team om zijn veelbelovende professionele carrière voort te zetten.’
De kans dat Cian Uijtdebroeks Movistar aan een eerste grote rondezege sinds 2019 (Richard Carapaz in de Giro) zal helpen, is echter heel klein. Van kopman Enric Mas, die nog nooit een grote ronde won en tactisch geen meesterbrein is, zal hij het ook niet leren.
De vraag is ook of hij bij Movistar een geschikte coach zal vinden die hem in het gareel houdt, zodat Uijtdebroeks zichzelf, zoals in het verleden, niet over de limiet jaagt.
Een jonge renner mag 100 procent voor zijn vak leven, en moet zelfs ambitieus zijn. Maar als die ambities de realiteit overtreffen, heeft hij wel een probleem.
Hoe eerder Uijtdebroeks dat beseft, hoe beter – zelfs voor zijn carrière. Pas dan zal hij de mentale rust vinden om zonder frustraties de beste renner te worden die hij kan zijn.
Dat is nog altijd een heel goede, maar niet de allerbeste.