Vrouwelijke atleten creëren meer engagement op Instagram, maar krijgen minder aandacht.
Jonas Creteur gaat op zoek naar een markant cijfer van de sportweek.
Instagram blijft het belangrijkste socialemediaplatform voor internationale sportfederaties. Dat blijkt uit het jaarlijkse SportOnSocial-rapport van sportmarketingbureau RedTorch. Bij de 43 onderzochte sportbonden komt liefst 76 procent van de betrokkenheid op al hun sociale mediakanalen – via likes, reacties en gedeelde berichten – van Instagram.
Met 181 miljoen abonnees blijft Facebook groter qua volgers, maar Instagram domineert op het vlak van engagement. In 2024 zagen 34 van de 37 federaties die deelnamen aan de Olympische Spelen van Parijs de interacties op hun posts gemiddeld 2,8 keer stijgen vergeleken met de Spelen van Tokio 2021. World Athletics leidt de ranglijst, gevolgd door World Aquatics en de federaties van cricket (ICC), voetbal (FIFA) en basketbal (FIBA). Zij spelen de visuele storytelling het best uit.
Toch benutten sportbonden niet altijd het volledige potentieel van sociale media. Slechts 6 procent van de berichten biedt een kijkje achter de schermen, terwijl deze posts ruim drie keer zoveel engagement opleveren. Samenvattingen met emoties, ongepolijste reacties en momenten resoneren nochtans sterk bij fans, en verlengen de betrokkenheid na evenementen.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Nog een opvallende trend: content met vrouwelijke atleten genereert verhoudingsgewijs veel engagement. Hoewel slechts 43 procent van de Instagramberichten op vrouwen focust, leveren die 53 procent van de interacties op. Posts van vrouwelijke sporters gaan vaak viraal door hun authentieke, emotionele en inspirerende karakter, terwijl mannelijke atleten vaker wedstrijdgerichte content delen die minder betrokkenheid opwekken.
Hoewel speelsters uit de Engelse Women’s Super League minder volgers hebben, creëerden ze zo 8 procent meer engagement via hun Instagramposts dan hun bekendere mannelijke collega’s uit de Premier League. Ook in België scoren vedettes als Nafi Thiam, Nina Derwael, Lotte Kopecky en Tessa Wullaert op dat vlak opvallend goed, met vele tienduizenden likes voor hun gedeelde foto’s, story’s en reels – zeker als die een persoonlijke touch hebben.
Die grotere betrokkenheid weerspiegelt een groeiende interesse in vrouwensport. Volgens het onderzoeksbureau Nielsen Sports steeg de wereldwijde belangstelling met bijna een kwart sinds 2019, gedreven door evenementen zoals het WK voetbal, de Olympische Spelen en inspirerende sterren als turnster Simone Biles.
Toch blijven veel sportfederaties vasthouden aan traditionele content op sociale media, met een grotere focus op mannen of met te neutrale berichten, terwijl meer aandacht voor vrouwen hun bereik flink kan vergroten.