De Spaanse topclub FC Barcelona heeft woensdag zijn nieuwe shirtsponsor voor de komende vier seizoenen bekendgemaakt. Barça gaat vanaf 1 juli 2017 in zee met de Japanse internetgigant Rakuten.
Vanaf halfweg volgend jaar zal het Japanse internetbedrijf Rakuten de voorkant van de truitjes van FC Barcelona sieren. Het volgt daarmee Qatar Airways op. Daarvoor stonden Qatar Foundation en UNICEF op de truitjes. Dat laatste leverde Barcelona uiteraard geen geld op, maar stond symbool voor de 1,5 miljoen die de Catalanen jaarlijks stortten aan het goede doel.
Rakuten is het Japanse equivalent van grote internetwinkels als Amazon. Oorspronkelijk was het bedrijf gespecialiseerd in elektrische apparatuur, maar intussen verkopen ze zowat alles. Vorig jaar maakte het bedrijf volgens Forbes 343 miljoen euro winst op een omzet van 5,4 miljard euro.
‘Rakuten is het grootste internetbedrijf in Japan en een van de grootste in de wereld’, zei Hiroshi Mikitani, mede-oprichter van het bedrijf. ‘FC Barcelona is de grootste club ter wereld, daarom passen we goed bij elkaar.’
Contract
Het bedrijf maakte niet bekend hoe veel het jaarlijks op tafel legt voor de sponsordeal, Spaanse media maakten gewag van een bedrag rond de 50 à 60 miljoen euro en dat blijkt ook te kloppen.
‘Het is een verbintenis voor vier jaar die jaarlijks 55 miljoen euro waard is, met eventuele bonussen voor het winnen van titels in de Primera Division (1,5 miljoen euro) en de Champions League (5 miljoen euro).’ (BELGA/JVL)