De transferperiode begon al in de F1.
Het is zoals in het voetbal, maar dan extremer: in de formule 1 begint de transferperiode als de vorige nog niet voorbij is. Kimi Räikkönen tekende in april 2006, toen hij voor McLaren reed, een contract voor drie jaar bij Ferrari. Te beginnen vanaf 2007. Fernando Alonso deed nog straffer: de Spanjaard tekende in september 2005, op weg naar zijn eerste wereldtitel bij Renault, een contract bij McLaren. Dat zou ingaan in 2007. Tussenin, seizoen 2006, werd hij nog snel eens wereldkampioen bij Renault. En zo zijn er nog voorbeelden. Rode draad erdoorheen: de berichtgeving rond die premature contracten werd altijd met klem ontkend, door alle betrokken partijen.
Dat is ook nu het geval. Bij Renault lachen ze het gerucht weg dat niet alleen Fernando Alonso maar ook Flavio Briatore eind dit seizoen opstapt. “Ik weet zeker dat Fernando blijft” , zei Carlos Ghosn, grote baas van Renault. Tien jaar ervaring in de paddock leert ons dat Alonso dus opstapt, eind dit jaar. Nergens worden immers meer rookgordijnen opgehangen, dan in de formule 1-paddock. Meer dan ooit sinds de komst van de grote constructeurs, want die zweren bij een soortement corporate informatieverspreiding. Lees: zo weinig mogelijk zeggen in zo veel mogelijk woorden. Zozeer dat de formule 1, meer dan om het even welke andere sport, evolueerde naar een wereldje waarin geruchten een grotere waarheidsgetrouwheid hebben dan officiële persberichten.
Het luidste gerucht tegenwoordig? Dat Räikkönen er inderdaad mee ophoudt eind 2009, wanneer zijn contract bij Ferrari afloopt. Dat vertrouwde de Fin tijdens een privéfeestje toe aan een vriend die daarna, misschien wel opgepept door flink wat drinkgeld, met het verhaal naar de pers liep. En uiteraard anonimiteit gegarandeerd kreeg. “Kimi gaat nog altijd dolgraag racen”, luidt het verhaal. “Maar hij is alles wat rond die formule 1 hangt kotsbeu.” Klopt, zo is hij, Räikkönen. Die zich komend weekend in Montreal dringend moet herpakken, want in Italië regende het kritiek na zijn belabberde vertoning in Monaco. Terecht overigens. De 27-jarige Fin maakt niet alleen een weinig gemotiveerde indruk, hij fietste dit seizoen al meer fouten bij elkaar dan in zijn hele carrière.
“Ik snap hem niet meer”, zegt Niki Lauda als aandachtig waarnemer. “Je moet me niet komen vertellen dat hij nu meer zit te rekenen en daarom minder wint. Räikkönen heeft de beste auto. En dan moet je als regerend wereldkampioen bijna alle koersen winnen.” Wat ondertussen ‘de kwestie-Räikkönen’ is, kadert perfect in de geruchtenmolen rond Alonso. Räikkönen die eind 2009 stopt, Alonso die een Ferraricontract heeft vanaf 2010. Rest de vraag wat Alonso dan in 2009 gaat uitspoken, in afwachting . Misschien wel Red Bull of BMW, waar respectievelijk David Coulthard (bezig aan zijn laatste seizoen) en Nick Heidfeld (dit seizoen volledig van tafel geveegd door Robert Kubica) eind dit jaar verdwijnen. Wordt vervolgd, zeker weten.