Guy Van den Broeck

Fans mogen Rode Duivels niet verwelkomen: ‘Heeft marketing het dan overgenomen van echte emoties?’

Guy Van den Broeck Concept- & marketingstrategy consultant bij Novski

Veel fans reageren teleurgesteld dat er geen feestelijk ontvangst is voor de Rode Duivels. De Belgische Voetbalbond (KBVB) roept supporters op om niet naar de luchthaven van Zaventem te komen omdat ze de spelers niet zullen zien. Ook in Brussel zijn er geen festiviteiten gepland, er volgt een fandag op 6 september. Guy Van den Broeck, een teleurgestelde vader van een zoontje van 10, schreef een open brief aan de KBVB.

Beste Voetbalbond,

U zit met twee zwaar teleurgestelde Rode Duivels-fans. Mijn zoontje van 10 kijkt al dagen uit naar de terugkeer van onze nationale trots. Wij hadden gemikt op de week van 14 juli, maar het is wat vroeger geworden.

Het gezicht stond hier vanmorgen evenwel op onweer, want hij hoorde plots op het radionieuws dat zijn WK-idolen morgen bij hun terugkeer NERGENS zullen verschijnen, en dat niemand ze te zien zal krijgen. Binnenkort zou er wel een… fandag zijn. Vaderlief plots ook in onweermodus, want hoe moeten we dat aan mekaar breien?

Maandenlang waren er keurig geredigeerde Duiveluitdagingen. De meute, onder wie tienduizenden kinderen, werd warm gemaakt, trainingen in de voorbereiding naar het WK stormachtig en massaal toegejuicht. Tienduizenden kaartjes werden verstuurd en nog nooit zag het land er zo zwart-geel-rood uit. En tijdens het WK zelf verzeilde België in een alweer ongekend delirium.

Maar marketing heeft het blijkbaar overgenomen. Niets fout daarmee, ik weet waarover ik praat. Plots verschijnt een ‘open brief aan de beste supporters van de wereld’.

OK, duidelijk gepland PR-werk, maar, nogmaals, dat hoort erbij. Tot dan plots binnen de 24 uren de melding komt dat we het feestje niet samen – de supporters, het land, de spelers, de trainers, … – kunnen vieren. Nee, nu het hem er echt om gaat geeft de bond, haar trainer en vooral de spelers, niet thuis. Het feest wordt uitgesteld, in september mógen we naar een fandag. September? Dan is het WK allang geschiedenis, dan zitten we al in EK-modus, is de Champions League gestart, lopen de nationale competities allang weer. Dat is je verjaardag zes maanden later vieren, of Kerstmis op Pasen.

Beste heren van de Voetbalbond, voetbal heeft vooral te maken met waarachtige, authentieke emoties. Daar kan marketing wat bij helpen. Maar wat jullie nu doen getuigt toch van enige wereldvreemdheid.

Honderdduizenden fans hebben de voorbij weken weinig geslapen, katers moeten verwerken, driekleur-cosmetica moeten op- & weer afschminken, hun relatie op het spel gezet. Kinderen en jongeren hadden alle moeite van de wereld om de school- en uniefexamens te overleven. De productiviteit in de bedrijven lag wat lager maar de bedrijfsleiders keken het door de vingers.

Als er dan toch zo iets bestaat als die geroemde wisselwerking tussen deze Rode Duivels (zie jullie brief) en hun opgebouwde supporterslegioen laten jullie mijn zoontje (en mij) deze week toch wel flink in de kou staan. Een fandag in september om een vreugde-explosie voorzien in Brussel, en uitgespreid over het ganse land te vervangen? Godlieveheer, hoe komen jullie erbij, of… wie heeft jullie dat ingefluisterd?

En tenslotte, uit al jullie interviews kwam naar voor dat jullie wel enig idee van de Rode Duivels-gekte in België hadden, maar het toch niet echt konden inschatten. Wel heren, dat had deze week wel kunnen gebeuren, en dan hadden jullie gemerkt voor wie en waarom jullie door het vuur waren gegaan. Om die vlam in aanloop naar het EK nog verder aan te poken. Tot een geweldige vulkaan. Niet dus.

Zitten we dan toch maar te kijken naar een hoopje miljonairs, die zich marketingwise laten begeleiden, maar het verder geen moer kan schelen? Ik mocht de waanzin in Brussel na Mexico ’86 meemaken, maar dat is mijn zoontje (en tienduizenden anderen) midden in een vakantie zelfs, niet gegund…

De laatste Duiveluitdaging van mijn zoontje is: verschijnen jullie alsnog deze week au grand complet in Brussel? Zoniet hebben jullie twee van de beste supporters van de wereld minder.

Sportieve groeten.

Guy Van den Broeck is concept- & marketingstrategy consultant bij Novski.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content