Elektrisch rijden hoeft niet per se duur te zijn. Dat wil Leapmotor aantonen met de B10, een nieuwe compacte SUV. Na de T03 en de C10 zet het Chinese merk, dat samenwerkt met Stellantis, een volgende stap in zijn Europese offensief. Met nog meer modellen in de pijplijn wil het merk in alle segmenten veel waar voor je geld bieden.
Wil je prijsbewust elektrisch rijden, dan loont het de moeite om Leapmotor te ontdekken, een interessante nieuwkomer op de Belgische automarkt. Met de steun van de Stellantis-groep (onder meer Peugeot, Fiat, Citroën en Opel) is het merk begonnen aan een groeitraject. In de eerste zeven maanden wist Leapmotor in ons land een netwerk van 39 verkooppunten uit te bouwen en 450 nieuwe auto’s in te schrijven. Dat is nog maar het begin, want Leapmotor is ambitieus.
Waar komt dit nieuwe automerk vandaan? “Leapmotor is een Chinees autobedrijf, een start-up die in 2015 werd opgericht”, verduidelijkt Stefan De Smet, Managing Director van Leapmotor Belux. “Het is de snelst groeiende constructeur van elektrische wagens in China. De concurrentie in China is bikkelhard, om te overleven moet je groeien.”
“Leapmotor wil de elektrische wagen toegankelijk maken voor het brede publiek.”
Om in Europa voet aan wal te krijgen, ging Leapmotor een joint venture aan met Stellantis. “Als conglomeraat van verschillende automerken beschikt Stellantis over een sterk distributienet. Via die kanalen kan Leapmotor snel groeien, zonder de problemen waarmee andere Chinese merken in Europa kampen, zoals de toelevering van wisselstukken.” Toekomstige modellen – te beginnen met de nieuwe B10 – worden ook in Europa geproduceerd door Stellantis.
Van stadswagen tot grote SUV
Begin dit jaar kon je op het Autosalon van Brussel kennismaken met de eerste modellen van Leapmotor in ons land: de vijfdeurs stadswagen T03 en de ruime SUV C10. De T03 is een compacte elektrische wagen met 95 pk en 265 km rijbereik (tot 395 km in stadsverkeer). Voor 18.900 euro krijg je verrassend veel uitrusting, zoals een centraal aanraakscherm van 10,1 duim, airconditioning en een panoramisch dak met elektrisch gordijn. Geen keuzestress hier: er is één versie, in vier kleuren.
“Helemaal aan het andere spectrum van het gamma vind je de C10, een ruime SUV van 4,73 meter. Die wordt in China geproduceerd, maar de ophanging werd door de teams van Maserati en Alfa Romeo gefinetuned. Hij heeft ongelooflijk veel beenruimte achterin en een autonomie tot 420 km. Door de prijs-kwaliteitsverhouding en de uitrusting is de C10 zeer goed gepositioneerd in het segment. Hij kost 37.400 euro. We zien dat de C10 zowel particulieren als bedrijven aanspreekt”, zegt Stefan De Smet.
“Leapmotor is de snelst groeiende constructeur van elektrische wagens in China.”
De volledig elektrische C10 heeft een 69,9 kWh-batterijpakket en levert 218 pk. Binnenkort volgt een nieuwe versie met een grotere 81,9 kWh-batterij, 292 pk en 800V-architectuur om sneller te laden. Daarnaast kun je kiezen voor de C10 REEV (Range Extender Electric Vehicle, 215 pk). Deze versie heeft een 1.5-benzinemotor die onderweg de batterij oplaadt en de wielen niet aandrijft. Je rijdt dus altijd elektrisch. Resultaat: een maximaal rijbereik van 970 km.
Nieuwe B10 en meer
Momenteel is de C10 het populairste model in ons land. Ook voor de nieuwe B10 liggen de verwachtingen hoog, want die past met zijn lengte van 4,52 meter in het belangrijke C-SUV-segment. Stefan De Smet klinkt enthousiast: “Het rijcomfort is fenomenaal. Bovendien is hij zeer goed uitgerust, zeker voor deze prijs. We blijven onder de kaap van 30.000 euro. Concurrenten zijn al snel 7.000 euro duurder, rekening houdend met de uitrusting.”
De nieuwe B10 verschijnt in twee batterijversies: 56,2 kWh met een rijbereik van 361 km en 67,1 kWh met 434 km. Je kunt de B10 nu al bekijken en bestellen in de showroom bij de dealers. In januari volgt een REEV-variant met een kleine benzinemotor die het rijbereik vergroot. “2026 wordt een jaar vol lanceringen”, blikt Stefan De Smet vooruit. “Na de B10 introduceren we de B05, A10 en A05, waarbij de ‘05’ telkens staat voor een berline en de ‘10’ voor een SUV.” De ambitie van Leapmotor is duidelijk: snel een ruim gamma uitbouwen. Of zoals Stefan De Smet het samenvat: “Leapmotor wil de elektrische wagen toegankelijk maken voor het brede publiek.”
Meer info op www.leapmotor.net
Volg de volledige reeks ook op www.knack.be/roadtoev
TECHNISCHE FICHE – Leapmotor B10
Gecombineerd stroomverbruik: 17,3 kWh/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot: 0 g/km
Aandrijving: RWD
Maximaal vermogen: 218 pk
Maximaal rijbereik (WLTP): 434 km
Laadtijd: 30 tot 80 procent in 20 minuten met DC-laadpaal (tot 168 kW)
Accutype/accucapaciteit: lithium-ijzerfosfaatbatterij 67,1 kWh
Topsnelheid: 170 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 8 sec