Een van de grote voordelen van elektrisch rijden is dat je fluisterstil over het asfalt zoeft. Citroën staat sinds 1919 bekend om zijn comfortabele ophanging en zetels. Het beste van beide werelden komt nu samen in de nieuwe ë-C5 Aircross. Met 680 km maximaal rijbereik en veel ruimte is deze elektrische SUV ideaal om met je gezin te reizen.
Citroën heeft altijd al oog gehad voor technische uitdagingen. In juli 1925 verraste André Citroën de wereld door de Eiffeltoren voor het eerst te verlichten en zijn naam in lichtgevende letters op het Parijse monument te tonen. Honderd jaar later blijft het merk elektrificeren. Maar vandaag zit de uitdaging in de energietransitie én het toegankelijk maken van elektrische mobiliteit.
In amper twee jaar tijd heeft Citroën zijn gamma helemaal vernieuwd, met steeds meer elektrische modellen. Van de tweezitter Ami voor de stad tot de ë-SpaceTourer met negen zitplaatsen: de keuze blijft groeien. Met de ë-C3 voor minder dan € 20.000 bewijst Citroën dat elektrisch rijden betaalbaar kan zijn. De nieuwe ë-C3 Aircross biedt daarbovenop tot zeven zitplaatsen. En die krijgt nu ook een grote broer: de ë-C5 Aircross.
Hightech in gezinsformaat
De tweede generatie van de C5 Aircross verschijnt niet alleen als hybride of plug-in hybride, maar voor het eerst ook als volledig elektrische versie. Het nieuwe vlaggenschip van Citroën past in het C-SUV-segment. Met een lengte van 4.652 mm (+150 mm) biedt deze stijlvolle gezins-SUV opvallend veel ruimte voor vijf personen. De kofferruimte is altijd even groot, ongeacht de motor die je kiest: van 651 dm3 tot 1.668 dm3 met de achterbank neergeklapt.
In amper twee jaar tijd heeft Citroën zijn gamma helemaal vernieuwd, met steeds meer elektrische modellen.
Het interieur voelt als een gezellige woonkamer, vol toptechnologie. De ë-C5 Aircross is uitgerust met het grootste centrale HD-touchscreen dat Citroën ooit heeft aangeboden. Het scherm combineert vaste zones met configureerbare widgets, net als op je smartphone. De ë-C5 Aircross beschikt ook over spraakbediening (‘Hello Citroën’) en een geïntegreerde ChatGPT-assistent om vragen te stellen onderweg. Apple CarPlay, Android Auto en draadloos laden zijn ook voorzien. De bestuurder krijgt bovendien digitale instrumenten van 10” en (afhankelijk van de versie) een head-up display dat alle info op de voorruit projecteert.
Lounge op wielen
Citroën blijft trouw aan zijn comfort-DNA. De Progressive Hydraulic Stops-vering zorgt ervoor dat de ë-C5 Aircross rijdt als een vliegend tapijt. Vooraan zijn er zelfs twee progressieve schokdempers (één voor het inveren, één voor het uitveren). De Advanced Comfort-zetels zijn dik gevoerd en passen zich dankzij pneumatische zijsteunen aan je lichaam aan. Voorin geniet je van verwarming, ventilatie en zelfs een massagefunctie (afhankelijk van de versie).
De Progressive Hydraulic Stops-vering zorgt ervoor dat de ë-C5 Aircross rijdt als een vliegend tapijt.
Ook achterin zit je riant. De rugleuningen zijn verstelbaar tussen 21° en 33° voor een ideale houding (afhankelijk van de versie), zeker tijdens lange ritten. Op de hogere uitrustingsniveaus is de achterbank verwarmd. Passagiers waarderen ongetwijfeld ook het licht van het grote optionele panoramadak. De voorkant van het dak kan elektrisch open voor extra verluchting.
Elektrisch duo
De ë-C5 Aircross laat je kiezen uit twee elektrische varianten. De versie met een batterij van 73 kWh levert 210 pk en een comfortabel WLTP-rijbereik tot 520 km. Rijd je vaak langere ritten? Dan is er binnenkort de versie met 97 kWh-batterij en 230 pk, goed voor een rijbereik tot 680 km. Dankzij het geconnecteerde navigatiesysteem met EV-reisplanner stippelt de ë-C5 Aircross de meest efficiënte route uit, inclusief realtime informatie over oplaadpunten. Daarvoor kun je ook de e-ROUTE-smartphoneapp gebruiken.
Made in France
De elektrische aandrijftechnologie van de ë-C5 Aircross wordt lokaal geproduceerd. In de historische Citroën-fabriek in Rennes (Bretagne) worden zowel de nieuwe ë-C5 Aircross als zijn batterijen geassembleerd. De cellen van het grootste batterijpakket (97 kWh) komen uit de ACC-gigafabriek in Douvrin, vlak bij de Belgische grens. Veel onderdelen zijn van Franse makelij, soms op verrassende wijze. Zo is dit de eerste auto ter wereld waarin wijnranken zijn verwerkt, in de kunststofpanelen van de deuren en het opbergvak in de middenconsole. Een subtiel staaltje Frans vakmanschap.
Ontdek de Citroën ë-C5 Aircross in detail op www.citroen.be
Volg de volledige reeks ook op www.knack.be/roadtoev
TECHNISCHE FICHE – Citroën ë-C5 Aircross Comfort Range
Gecombineerd stroomverbruik: 17-17,4 kWh/100 km
Gemiddelde CO₂-uitstoot: 0 g/km
Aandrijving: FWD
Maximaal vermogen: 210 pk
Rijbereik (WLTP): 520 km
Laadtijd: 20 tot 80 procent in 30 minuten (DC-laadpaal, 160 kW)
Accu: lithium-ionbatterij (NMC), 73,7 kWh
Topsnelheid: 170 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 8,9 seconden