Kia mikt op ‘vergeten’ segment met elektrische EV4

Met de EV4 kiest Kia voor een gewaagd design.
KIA
KIA
Partner Content

Dit is een partnerartikel. De redactie van Knack is niet verantwoordelijk voor de inhoud.

06:00

De meeste elektrische wagens zijn vandaag SUV’s, zoals de populaire Kia EV3. Maar wat als je liever kiest voor een veelzijdige vijfdeurs of een elegante vierdeurs in de middenklasse? Dan is het aanbod beperkt. Met de nieuwe EV4 wil Kia dat nu veranderen. Luca Pavone, PR & Brand Experience Manager bij Kia Belux, legt uit waarom dit model zo belangrijk is.  

Wie op zoek is naar een elektrische wagen krijgt bij Kia binnenkort heel wat nieuwe mogelijkheden. Het Zuid-Koreaanse merk is aan een opmars bezig op de EV-markt en presteert beter dan het marktgemiddelde. Volgens Luca Pavone, PR & Brand Experience Manager bij Kia Belux, gaat het opvallend snel: “De verkoop van onze elektrische modellen loopt bijzonder goed. Hun aandeel is dit jaar dubbel zo groot als vorig jaar. Bijna de helft van onze nieuwe wagens is nu elektrisch.”

Bijna de helft van onze nieuwe wagens is nu elektrisch.”

Vooral de Kia EV3 zorgde voor een doorbraak. Sinds zijn lancering is deze SUV uitgegroeid tot de populairste compacte EV in België in de eerste helft van 2025. Pavone verduidelijkt: “Vorig jaar zijn we gestart met de EV3 als nieuw instapmodel dat veel technologie biedt voor een toegankelijk budget. Van onze totale EV-verkopen neemt de EV3 meer dan de helft voor zijn rekening. Het is dus een groot succes.”

Voor designliefhebbers

Met de nieuwe EV4 wil Kia het succes van de EV3 nu doortrekken naar een ander, grotendeels onbenut segment. “De doelgroep lijkt sterk op die van de EV3: kleine gezinnen, maar ook mensen zonder kinderen die veel belang hechten aan design. Het gaat om klanten die iets anders zoeken dan een SUV. De EV-markt bestaat vandaag bijna uitsluitend uit SUV’s en cross-overs. Met de EV4 brengen we een gewaagd design in een meer traditionele carrosserievorm: een vijfdeurs hatchback, redelijk klassiek maar in de EV-markt bijna vergeten. Daarnaast komt er ook een vierdeurs fastback, met een krachtig en uniek design.”

Kia verwacht dat de EV4 vijfdeurs in ons land de populairste versie wordt.

Speciaal voor Europa

De EV4 Fastback rolt van de band in Gwangmyeong (Zuid-Korea), terwijl de EV4 vijfdeurs exclusief in Žilina (Slovakije) wordt geproduceerd voor de Europese markt. “Dit bevestigt de inzet van Kia in Europa en onze wil om de elektrificatie lokaal te ondersteunen. De EV4 is het eerste elektrische Kia-model dat in Europa geproduceerd wordt. Voor Europa was naast de EV4 Fastback ook een traditionelere koetswerkvorm nodig. Daarom hebben we beslist om de EV4 vijfdeurs specifiek voor de Europese markt te ontwikkelen en hier ook te produceren. We verwachten dat 80 tot 90 procent  van de verkoop op onze markt naar de hatchback gaat.”

De Kia EV4 verschijnt ook als vierdeurs EV4 Fastback.

Indrukwekkend rijbereik

De EV4 is verkrijgbaar met twee batterijopties: een standaardversie met 58,3 kWh en een long range met 81,4 kWh. Daarmee haalt de EV4 Fastback tot 633 km en de EV4 vijfdeurs tot 625 km (WLTP). De standaardversies bieden respectievelijk 456 en 440 km. “Voor veel bestuurders is dat ruim voldoende”, stelt Luca Pavone. “Het rijbereik is een sterk punt van de EV4 en plaatst ons bovenaan in dit segment. Omdat de EV4 geen SUV is, heeft hij betere aerodynamische eigenschappen.”

“Het rijbereik is een sterk punt van de EV4 en plaatst ons bovenaan in dit segment.”

Binnenin koppelt de EV4 veel ruimte aan geavanceerde technologie. De kofferruimte varieert van 435 liter (EV4 vijfdeurs) tot 490 liter (EV4 Fastback). Het interieur wordt gedomineerd door een panoramisch scherm (30 inch) dat drie displays bundelt, zoals in de EV3 en EV9. De spraakbediening met generatieve AI maakt natuurlijke commando’s mogelijk, terwijl over-the-air updates ervoor zorgen dat de EV4 voortdurend up-to-date blijft.

Met zijn tweespakig stuur en breedbeeldscherm oogt het interieur van de EV4 zeer modern.

Nog meer nieuws

Naast de EV4, die je nu al kunt bestellen vanaf 38.890 euro, heeft Kia nog meer nieuws in petto. “In het laatste kwartaal van dit jaar lanceren we drie nieuwe modellen”, zegt Luca Pavone. “Naast de EV4 verschijnt ook de EV5, een gezins-SUV als elektrische tegenhanger van de Sportage. Daarnaast introduceren we de PV5, ons eerste bedrijfsvoertuig dat uitsluitend elektrisch wordt. Er komt een cargoversie voor professioneel gebruik, maar ook een personenversie met vijf en later zelfs zeven zitplaatsen. In 2026 volgt de EV2, een meer betaalbare compacte EV onder de EV3.” Er beweegt dus heel wat bij Kia.

Meer info op www.kia.be

Volg de volledige reeks ook op www.knack.be/roadtoev

TECHNISCHE FICHEKia EV4 vijfdeurs long range

Gecombineerd stroomverbruik: 14,6 kWh/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot: 0 g/km
Aandrijving: FWD
Maximaal vermogen: 204 pk
Maximaal rijbereik (WLTP): 625 km 
Laadtijd: 31 minuten van 10 tot 80 procent met DC-laadpaal (350 kW)
Accutype/accucapaciteit: lithium-ionbatterij 81,4 kWh
Topsnelheid: 170 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 7,7 sec