Tadej Pogačar en Continental zijn twee wegbereiders. De Sloveense Tourheld vertrouwt op topmateriaal, Continental voorziet het. Hun nieuwe samenwerking komt tot leven net voor deze 112de editie van de Tour de France en draait om prestaties, veiligheid en respect – op de fiets, op de weg, en in de begeleiding van jong talent via Pogačars eigen Pogi Team. Samen geven ze richting aan de koers van morgen.
Continental ademt wielrennen. Al sinds 2019 is het merk Safety Partner van de Tour de France. Niet alleen zichtbaar in reclame of op podia, maar vooral op de weg. Meer dan 70 officiële Tour-auto’s rijden op Continental-banden. Maar ook toppers als Pogačar kiezen bewust voor het merk. Want wie wil winnen, moet kunnen vertrouwen. Op z’n benen. En op z’n banden.
Dat vertrouwen zit diep. “Zonder het juiste materiaal was ik nooit de renner geworden die ik nu ben,” zegt Pogačar. “Topprestaties zijn geen toeval. Ze zijn het resultaat van constante ontwikkeling. Continental en ik delen die ambitie.” De samenwerking tussen de meervoudig Tourwinnaar en de bandenfabrikant is nieuw en voelt als een logische stap. Continental wordt niet zomaar sponsor, het wordt partner. Langdurig. Doordacht. Met een gezamenlijke missie: prestaties en veiligheid, van peloton tot pendelaar.
Rijdend laboratorium
De Tour is daarvoor het ultieme testterrein. Een rijdend laboratorium van 3.320 kilometer lang. 21 etappes. Bergen, kasseien, regen, hitte, onverwachte bochten… Alles komt voorbij. En alles wordt gemeten, gecheckt, verbeterd. Continental test hier z’n beste producten. Zoals de Grand Prix 5000 S TR, dé fietsband voor kampioenen: handgemaakt in Korbach, met onovertroffen grip en rolweerstand. En voor de auto: de UltraContact NXT. Dé meest duurzame band uit het portfolio, met tot 65% hernieuwbare of gerecycleerde materialen. Geen concessies aan prestaties, wel een stap richting klimaatbewuste mobiliteit.
“We willen dat de fiets- én autogebruiker voelt dat veiligheid en duurzaamheid samengaan,” klinkt het bij Continental. En dat komt niet alleen op papier. In Sarreguemines, vlakbij de Frans-Duitse grens, en in Lousado, Portugal, rollen deze banden van de band: lokale productie met maximale controle.
Kweekvijver voor talent
De Tour is niet alleen een laboratorium, het is ook een etalage van technologie en visie. Continental komt er uitstekend uit de verf als premiummerk: zichtbaar aan elke finish, op elk podium, bij elke etappewinnaar. Maar het blijft niet bij topatleten. Via het Young Cadets-programma mogen jongeren het parcours verkennen, uiteraard mét Continental-banden en -uitrusting. Een ervaring die levens verandert. Voor Pogačar is het herkenbaar: “Wielrennen heeft mij veel gegeven. Ik wil iets terugdoen. Jongeren verdienen een kans, net als ik die kreeg.”
Daarom richtte hij het Pogi Team op. Een kweekvijver voor Sloveense wielertalenten. En ook daar sluit Continental zich bij aan. Ondersteunen. Verbinden. Opbouwen. Zowel de renner als het merk geloven in talent als investering in de toekomst.
De samenwerking tussen Continental en Pogačar draait om meer dan winnen. Ze draait om verantwoordelijkheid. “De weg is van ons allemaal,” zegt Pogačar. “Als we elkaar beter begrijpen, rijden we veiliger.” Continental zet met de Sloveense kampioen in op bewustmaking rond verkeersveiligheid. Fietsers én automobilisten hebben rechten én plichten. Dat wederzijdse respect is cruciaal.
De Tour, en ver daarbuiten
Ook buiten de Tour is de impact groot. Continental sponsort zeven WorldTour-teams, integreert haar producten in verschillende disciplines – van MTB tot urban mobility – en zet via social media en educatieve programma’s in op gedragsverandering. Pogačar is daarbij meer dan ambassadeur. Hij is een rolmodel: authentiek, benaderbaar, geloofwaardig.
“Als prof weet ik hoe cruciaal het is om je materiaal te vertrouwen,” zegt hij. “Continental laat zien dat innovatie, veiligheid en duurzaamheid perfect samengaan – van de hoogste alpentop tot het fietspad bij jou om de hoek.” Pogačar en Continental zijn meer dan partners. Ze zijn pioniers: op de fiets, op de weg, en in de hoofden van een nieuwe generatie.
Ontdek hier meer over de Tour de France sponsoring en de samenwerking met Tadej Pogačar.