De nieuwe BMW iX3 is zonder twijfel de belangrijkste lancering van het merk in jaren. Als eerste model van de Neue Klasse zet hij de toon met een frisse designtaal en baanbrekende technologie. Dankzij zijn rijbereik en laadsnelheid legt de BMW iX3 de lat nog hoger in zijn segment. Een veelbelovende start voor de Neue Klasse.
Wanneer BMW de naam Neue Klasse bovenhaalt, dan weet je dat er iets groots op til is. In de jaren zestig was er immers ook al een Neue Klasse die het merk destijds een nieuw elan gaf. Vandaag is de marktsituatie natuurlijk helemaal anders, maar het illustreert hoe belangrijk deze vernieuwingsoperatie is. De Neue Klasse is zelfs de grootste investering ooit voor BMW. De BMW iX3 mag de spits afbijten.
De Neue Klasse is de grootste investering ooit voor BMW. De BMW iX3 mag de spits afbijten.
“Elk onderdeel van deze wagen luidt een nieuw designtijdperk in”, vertelt Jennifer Selig, Head of Product Management bij BMW. “Je ziet bijvoorbeeld dat we chroom vervangen hebben door lichtaccenten. Dat is de nieuwe designstrategie. Al onze toekomstige SAV-modellen (Sports Activity Vehicles) worden op deze stijl gebaseerd. Voor andere koetswerkvormen zal het design er natuurlijk anders uitzien, maar het basisidee blijft: een kleinere grille en lichtaccenten die de visuele identiteit vormen. Ongeacht de aandrijfvorm krijgen de toekomstige BMW-modellen deze nieuwe stijl.”
Snel én slim

Niet alleen het design maar ook de technologie van de BMW iX3 is vooruitstrevend. Zo zijn de cilindrische cellen rechtstreeks geïntegreerd in de hoogspanningsbatterij. De energiedichtheid van de cellen ligt 20 procent hoger dan bij de vorige generatie elektrische BMW’s, terwijl laden 30 procent sneller gaat. Met een maximaal laadvermogen van 400 kW volstaan tien minuten aan een snelle gelijkstroomlader (800 volt) om 372 km rijbereik toe te voegen. Volgens de WLTP-standaard haalt de BMW iX3 tot 805 km op een laadbeurt, ongezien in deze klasse. De laadervaring is trouwens bijzonder: de intelligente laadpoort opent en sluit automatisch wanneer dat nodig is op basis van artificiële intelligentie.

Onder het aerodynamische koetswerk zit een volledig nieuwe elektronica- en softwarearchitectuur met vier krachtige ‘superbreinen’. “Dat zijn kleine computers die berekenen hoe de auto het best rijdt en reageert”, verduidelijkt Jennifer Selig. “Ze sturen de aandrijflijn, de rijhulpsystemen, het infotainment en de comfortfuncties aan en vormen de basis voor de symbiotische samenwerking tussen bestuurder en wagen.” Het Heart of Joy is bijvoorbeeld het superbrein dat de rijdynamiek regelt, altijd een prioriteit in een BMW.
Het interieur van de toekomst
Kruip je achter het stuur, dan ontdek je een volledig nieuwe digitale gebruikerservaring: de BMW Panoramic iDrive. Het stuurwiel is origineel door de licht afgeplatte boven- en onderzijde. Dat geeft je meer beenruimte en een beter zicht op de instrumenten. Ook goed gevonden: knoppen die alleen oplichten wanneer je de bijbehorende functies kunt gebruiken.

Maar de eyecatcher van het interieur is de BMW Panoramic Vision: een 1,1 meter brede projectiestrook onderaan de voorruit. “We plaatsen alle informatie precies waar je die nodig hebt. Zo worden ook de passagiers betrokken”, zegt Jennifer Selig. De inhoud in het midden en aan de passagierskant kun je aanpassen aan je persoonlijke wensen. “Ik vind het geweldig dat je alles naar je eigen voorkeur kunt instellen. Je bedient het systeem zoals een smartphone.”
De BMW Panoramic Vision kun je optioneel aanvullen met een head-updisplay in 3D. Centraal vind je een ‘zwevend’ scherm met een overzichtelijk formaat. Door op dit scherm een foto van bijvoorbeeld je partner of kinderen te plaatsen, maak je het interieur van de nieuwe BMW iX3 heel persoonlijk. Nog een fraai detail is de sfeerverlichting die door de stoffen bekleding van het dashboard schijnt. Dit creëert een warme, huiselijke sfeer.
Het begin van iets groots

De lancering van de nieuwe BMW iX3 is gepland in maart 2026 en bestellen kan nu al. De BMW iX3 50 xDrive bijt de spits af met twee elektromotoren, vierwielaandrijving en een gecombineerd vermogen van 469 pk. Dat is nog maar het begin van de Neue Klasse: tussen nu en 2027 verschijnen maar liefst veertig nieuwe of vernieuwde BMW-modellen. Zo debuteert in de loop van 2026 de nieuwe BMW i3, een elektrische sedan in het segment van de BMW 3 Reeks. Nu al is duidelijk dat de Neue Klasse een van de spannendste hoofdstukken in de BMW-geschiedenis wordt.
Meer info op www.bmw.be
Volg de volledige reeks ook op www.knack.be/roadtoev
TECHNISCHE FICHE – BMW iX3 50 xDrive
Gecombineerd stroomverbruik: 15,1-17,9 kWh/100 km
Gemiddelde CO2-uitstoot: 0 g/km
Aandrijving: AWD
Maximaal vermogen: 469 pk
Maximaal rijbereik (WLTP): 805 km
Laadtijd: 21 minuten van 10 tot 80 procent met DC-laadpaal (tot 400 kW)
Accutype/accucapaciteit: lithium-ionbatterij 108,7 kWh
Topsnelheid: 210 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 4,9 sec