Het idee van Stijn Van Hoestenberghe: ‘Ik kweek een duurzame vissoort, de omegabaars’

'Ik ben geen academicus. Ik wilde met een spin-off de wereld veranderen.' © Johan Jacobs
Peter Casteels

Stijn Hoestenbergs is vier jaar bezig met het perfectioneren van een duurzaam kweekproces voor de omegabaars: ‘Je moet heel veel geduld hebben om dingen te veranderen, anders word je zot.’

‘Ik werkte in de viskwekerij toen ik de kans kreeg om in 2009 aan de KU Leuven een doctoraat over het kweken van duurzame vis te schrijven. Alleen: ik ben geen academicus, daarvoor ben ik niet perfectionistisch genoeg. Ik wilde van in het begin dat mijn onderzoek tot iets als een spin-off zou leiden waarmee ik de wereld ook echt kon veranderen. Dat is gelukt. Langzaamaan ben ik tijdens mijn onderzoek terug de viskwekerij ingerold.

We proberen supermarkten ervan te overtuigen om de vis duurzaam te verpakken. Twee ketens hebben ondertussen toegezegd.

‘Vis kweken is op zich al duurzaam, want je hoeft geen vis uit de zee te halen. Maar voor het kweken van de carnivoren of predatoren onder de vissen heb je ook weer vis nodig: veertig procent van alle visvangst op zee wordt gebruikt om vissen te voederen. We hadden dus een vis nodig die gevoed kon worden met een plantaardig dieet, en een vis die dicht op elkaar gekweekt kan worden. Sommige vissen krijgen daar stress van, maar er zijn ook soorten die zich daar net het beste bij voelen. Dat is de omegabaars geworden. In totaal zijn we vier jaar lang bezig geweest met het perfectioneren van het kweekproces.

‘De drijfkracht van groothandelaren om vis aan te kopen is puur geld verdienen, daar kun je niet onderuit. Ze hopen dat consumenten meer geld willen uitgeven voor duurzame producten – ook al is onze omegabaars ondertussen niet meer zó veel duurder dan de concurrenten. Maar het is wel het idealisme dat ons aanjaagt om verder te doen, en beetje bij beetje helemaal duurzaam te worden. Nu laten wij soms nog een vrachtwagen uitrijden voor een bestelling van 20 kilogram vis. Dat is eigenlijk een bestelling van niks, maar we moeten onze klanten tevreden houden. Hopelijk zijn we ooit groot genoeg om daar niet meer aan mee te doen, of om onze vis in elektrische wagens te bestellen. Nu proberen we supermarkten ervan te overtuigen om de vis duurzaam te verpakken. Twee ketens hebben ondertussen toegezegd. Je moet heel veel geduld hebben om zulke dingen te veranderen, anders word je zot.’

video1.0Vimeohttps://vimeo.com/

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
360360403310780793/videos/310780793

Elke week interviewt Knack iemand die zich engageert voor een betere wereld, in samenwerking met de onlinecommunity Zwijgen Is Geen Optie (ZIGO). Zie ook: Knack.be/ZIGO

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content