'Belgen drinken 126 liter flessenwater per jaar. Dat is dus bijna 1,4 miljard liter in totaal, wat zorgt voor anderhalf tot twee miljard verpakkingen. Dat is echt waanzinnig. We moeten daarmee stoppen. Nederlanders drinken gemiddeld maar 24 liter flessenwater per jaar. Als we zouden consumeren zoals de Nederlanders, zouden we elk jaar minstens een miljard minder verpakkingen gebruiken. Hoe makkelijk kan het zijn?
...

'Belgen drinken 126 liter flessenwater per jaar. Dat is dus bijna 1,4 miljard liter in totaal, wat zorgt voor anderhalf tot twee miljard verpakkingen. Dat is echt waanzinnig. We moeten daarmee stoppen. Nederlanders drinken gemiddeld maar 24 liter flessenwater per jaar. Als we zouden consumeren zoals de Nederlanders, zouden we elk jaar minstens een miljard minder verpakkingen gebruiken. Hoe makkelijk kan het zijn? Nog zoiets: de afstand tussen Chaudfontaine en Luik is 8,5 kilometer. Maar een fles Chaudfontaine in de Delhaize van Luik moet eerst passeren langs een drankendepot in Ninove. Die fles legt dus 270 kilometer af. Een glazen fles die hergebruikt wordt, legt dat traject tweemaal af. Dat is een dom idee, zeker wanneer er met de waterleiding zo'n eenvoudig alternatief voorhanden is. Ook frisdrank is eigenlijk een combinatie van water, een soda en suiker. Dat kun je perfect samenbrengen op de plek waar je die drankjes drinkt: thuis, op café, op een festival of in een bedrijf. Dat is trouwens ook de manier waarop Coca-Cola ooit begonnen is. Aan het einde van de negentiende eeuw heeft een apotheker op die manier cola als een sodadrank uitgevonden. De consument moet daar maar een klein knopje voor omdraaien: leidingwater is minstens even goed als flessenwater. Ik heb zeventien jaar voor Coca-Cola gewerkt. Dat bedrijf is almaar kleinere flesjes beginnen te verkopen. Daarmee kon het niet alleen zijn merknaam bekender maken, het bracht ook meer geld op. Zelfs als de ceo dat zou willen veranderen, zou hem dat niet lukken. Aandeelhouders zetten winst en omzet nog steeds op de eerste plaats. Dat is de reden waarom wij met onze coöperatieve onderneming De Leiding eerst en vooral een sociale impact willen hebben. Vorige zomer werkten we al samen met tien festivals, en ondertussen hebben we ook een eigen label voor leidingwater gelanceerd.'