Wetenschappers ontdekken waarom de mens geen penisbot heeft

Het penisbot van een walrus (59 centimeter) © Wikimedia

In tegenstelling tot heel wat zoogdieren beschikt de mensenman niet over een baculum of penisbot. Al jarenlang vragen wetenschappers zich af hoe dat komt. Een nieuwe studie lijkt helderheid te brengen.

In een studie die woensdag in het vakblad Proceedings of the Royal Society werd gepubliceerd, hebben wetenschappers de evolutie van het penisbot of baculum onderzocht om een verklaring te vinden voor de grote verschillen in penisbotten bij verschillende zoogdieren.

Zo is het penisbot bij de walrus iets meer dan 60 cm lang en bij de bonobo, die nauw verwant is met de mens, amper acht millimeter. Volgens de onderzoekers had de mensenman ooit ook een penisbot maar die is in de loop der tijden verdwenen. Hoe komt dat?

De wetenschappers concluderen nu aan de hand van het onderzoek dat de opkomst van de monogamie daar voor iets tussen zit. Kit Opie van het University College London, een van de auteurs van de studie, vertelt aan The Guardian dat het penisbot langer is bij soorten waarbij de penetratie meer dan drie minuten duurt (vanaf drie minuten faciliteert een penisbot immers de penetratie). Een verlengde penetratie is dan weer nodig om de vrouwtjes weg te houden bij de concurrentie tijdens het bezwangeren zodat het vrouwtje ondertussen niet naar een ander gaat zitten lonken. Een chimpansee penetreert bijvoorbeeld maar zo’n zeven seconden en heeft dus maar een penisbot ter grootte van een vingernagel.

Toen de monogamie als belangrijkste voortplantingsstrategie zijn intrede deed bij de mens, zo’n 1,9 miljoen jaar geleden, was er dus niet langer de noodzaak om de concurrentie weg te slaan en verdween dus ook het penisbotje. ‘De mens penetreert immers gemiddeld minder dan drie minuten’, aldus Opie. (TE)