Wetenschapper injecteert zichzelf met ‘eeuwig leven’-bacterie

© iStock

Een Russische wetenschapper heeft zichzelf met een 3,5 miljoen jaar oude bacterie geïnjecteerd op zoek naar het eeuwige leven.

In 2009 werd diep in de permafrost van het Siberische Jakoetië een 3,5 miljoen jaar oude bacteriestam, Bacillus F, ontdekt die al miljoenen jaar in extreme omstandigheden weet te overleven. Wetenschappers ontdekten al snel dat muizen en fruitvliegjes die aan de bacterie werden blootgesteld een sterker immuunsysteem kregen en langer vruchtbaar waren.

De Russische wetenschaper Anatoli Brouchkov, hoofd van het departement poolonderzoek van de universiteit van Moskou, wou nog een stapje verder gaan. ‘Na succesvolle experimenten op muizen en fruitvliegjes, vond ik het interessant om de bacterie eens op mezelf uit te proberen,’ vertelt de wetenschapper aan de Siberian Times. Hij werd als het ware zelf een proefkonijn om te zien of de bacterie beschermt tegen celbeschadiging en mogelijk de sleutel is tot een langer leven.

Nieuwe energie

Het resultaat tot dusver? Brouchkov voelt zich naar eigen zeggen geweldig. ‘Ik werk langer met een hernieuwde energie en ik heb de voorbije twee jaar geen griep gehad.’ En wat met de mogelijke gevaren van het zichzelf injecteren met een bacterie die miljoenen jaren oud is? Brouchkov ziet er geen graten in want de inwoners van Jakoetië worden ogenschijnlijk ook blootgesteld aan de bacteriën wanneer de permafrost smelt. En ze lijken niet alleen in prima gezondheid te verkeren, maar ze leven zelfs langer dan mensen in sommige andere landen.

Brouchkov zegt dat er meer onderzoek nodig is naar de mechanismes die de bacteriën levend houden. Maar als de bacterie effectief blijkt te werken en wetenschappers kunnen de werking ervan verbeteren, dan zou er iemand weleens heel erg rijk kunnen worden. (TE)