Te veel suiker maakt kanker agressiever

© Thinkstock
Trui Engels
Trui Engels Journalist Knack

Er is een verband tussen suiker en de groei van een kankertumor, zo blijkt uit een 9-jarig onderzoek van de KU Leuven bij gistcellen.

Belgische wetenschappers Johan Thevelein (VIB-KU Leuven), Wim Versées (VIB-VUB) en Veerle Janssens (KU Leuven) hebben aangetoond dat een specifiek soort eiwit, het Ras-eiwit dat voorkomt in tumoren, door suiker kan geactiveerd worden. De mutaties in dat eiwit werden eerder al gelinkt met kanker, in het bijzonder pancreas- en darmkanker, zo schrijven de onderzoekers in het vakblad Nature Communication.

Normale cellen, kankercellen en gistcellen hebben allemaal suiker nodig om te functioneren, of het nu om suiker uit fruit of uit frisdranken gaat. Ze splitsen de suikermoleculen en zetten ze om in energie. Normale cellen doen dat via een proces van oxidatie. Kankercellen consumeren echter heel wat meer suiker en ze zetten de glucose, een bijproduct van suiker, om in een teveel aan melkzuur. Van dat laatste is geweten dat ze de tumorgroei stimuleert. Al jaren proberen wetenschappers dit proces, beter bekend als het Warburg-effect, beter te begrijpen.

De Belgische onderzoekers keken daarom naar hoe gistcellen, die diezelfde Ras-eiwitten bevatten, suiker verwerken om te zien hoe die Ras-eiwitten worden geactiveerd. Te veel suiker zorgde ervoor dat de gistcellen overactieve, snelgroeiende Ras-eiwitten produceren, die uiteindelijk kunnen muteren.

‘Dat wil echter niet zeggen dat we het mechanisme gevonden hebben achter hoe suiker kanker veroorzaakt’, zegt Johan Thevelein, moleculair bioloog aan de KU Leuven aan Newsweek. Volgens Thevelein toont het onderzoek enkel hoe suiker verschillend wordt afgebroken in kankercellen. Richtlijnen over hoe we kanker kunnen voorkomen via voeding, geven de onderzoekers niet.