Slaapduur is genetisch bepaald

© BananaStock

Hoeveel slaap iemand nodig heeft is genetisch bepaald. Het ABCC9-gen, dat ook een rol speelt bij hartziekten en diabetes, bepaalt of we veel of weinig slapen per nacht.

Het was al langer geweten dat leeftijd, geslacht en bioritme een belangrijke rol spelen bij de slaapduur. Daarnaast worden onze nachten ook beïnvloed door de seizoenen en een reeks andere variabelen. Nu is het ook bewezen dat hoelang we slapen, deels genetisch bepaald is.

Mensen met een bepaalde variant van het gen ABCC9 hebben meer rust nodig dan personen met een ander variant. Dat ontdekten wetenschappers van de Ludwig-Maximilians-Universiteit in München. Een team van wetenschappers onder leiding van professor Till Roenneberg en dokter Karla Allebrandt onderzocht 4000 mensen van uit heel Europa en ontdekte dat wie over het slapersvariant van het gen beschikt, dagelijks gemiddeld 24 minuten meer slaapt dan personen met een ander variant.

Hartziekten en diabetes

De proefpersonen, afkomstig uit heel Europa, van Estland tot Italië, vulden eerst een vragenlijst in over hun slaapgewoonten. Een analyse van hun antwoorden in combinatie met een genetisch onderzoek onthulde dat wie twee kopieën van de gewone variant van het gen heeft, doorgaans minder lang slaapt in een rustige omgeving dan wie twee kopieën van het slapersvariant heeft.

Het ABCC9-gen fungeert als blauwdruk voor het SUR2-eiwit, dat de energiewerking van de cellen regelt. Het eiwit speelt ook een rol bij hartziekten en diabetes. “De relatie tussen slaapduur en de symptomen van bepaalde aan het metabolisme gerelateerde ziekten kan dus deels verklaard worden door het ABCC9-gen”, zo zei chronogeneticus Karla Allebrandt aan ScienceDaily.

Fruitvliegjes