Nieuwe ‘Aarde’ in nabij stelsel ontdekt

© ESO

Een nieuw ontdekte planeet heeft ongeveer eenzelfde grootte en vorm als onze Aarde.

Europese astronomen hebben met de Europese sterrenwacht in het Chileense La Silla voor het eerst een planeet van ongeveer één aardmassa opgespoord die rond een ster van het nabije Alfa Centauri-stelsel draait, zo heeft de Europese Zuidelijke Sterrenwacht ESO bekendgemaakt.

Alfa Centauri is een van de helderste sterren aan de zuidelijke hemel en, met een afstand van slechts 4,3 lichtjaar, tevens de meest nabije buur van ons zonnestelsel.

Drie sterren

Zij bestaat eigenlijk uit drie sterren: een stelsel van twee Zonachtige sterren die op geringe afstand om elkaar draaien, Alfa Centauri A en B, en een zwakke rode ster op grotere afstand: Proxima Centauri.

Al sinds de negentiende eeuw speculeren astronomen over mogelijke planeten bij deze sterren, de meest nabije locatie voor leven buiten het zonnestelsel, maar de diverse zoekacties leverden niets op.

Tot een team rond Xavier Dumusque (Sterrenwacht Genève) een klein, maar echt signaal vond van een planeet die in 3,2 dagen rond Alfa Centauri B wentelt. Het zou 40.000 jaar duren om de planeet te bereiken met onze huidige technologie.

Veel te heet voor leven

De planeet heeft een massa die iets groter is dan die van de Aarde, en draait op ongeveer zes miljoen kilometer om zijn ster, een afstand die aanzienlijk kleiner is dan de afstand van Mercurius tot de Zon in het zonnestelsel.

Het is er aldus veel te heet voor leven zoals wij dat kennen, zegt teamlid Stéphane Udry (Sterrenwacht Genève). Maar het is mogelijk dat er meer planeten om deze ster cirkelen, die zouden mogelijk wel leefbaar kunnen zijn. (Belga/TE)