Mogelijk eerste maan buiten ons zonnestelsel ontdekt

© BELGAIMAGE/Geoffrey Wyatt /SYDNEY OBSERVATORY

Wetenschappers hebben mogelijk voor het eerst een exomaan of een maan buiten ons zonnestelsel ontdekt.

Wetenschappers hebben mogelijk de eerste maan buiten ons zonnestelsel ontdekt, zo hebben wetenschappelijke tijdschriften zoals de New Scientist op gezag van het Jet Propulsion Laboratory van de NASA bericht.

Wetenschappers gebruikten telescopen in Nieuw-Zeeland en Tasmanië om een mogelijk bewijs te vinden van het bestaan van iets wat naar verwachting bestaat maar nog niet is waargenomen rond de honderden planeten buiten ons zonnestelsel (exoplaneten): een exomaan of een maan buiten ons planetair stelsel.

Gravitationele microlenseffect

Het object liet zich verschalken via het zogeheten gravitationele microlenseffect. Dit ontstaat als een (onzichtbaar) zwak voorgrondobject vanaf de Aarde gezien precies voor een verre ster langs schuift. Het zwaartekrachtsveld van dit voorgrondobject werkt in zo’n geval als een soort vergrootglas dat het licht van de verre ster tijdelijk versterkt. Zo’n gebeurtenis duurt doorgaans slechts enkele weken.

David Bennett van de Universiteit van Notre Dame zag aldus op zowat 1.800 lichtjaar van ons een object, waarvan het licht door het effect 70 keer meer helder was. Een uur later zagen ze een ander, maar veel minder helder.

Maan