“Mens ging rechtop lopen om af te koelen”

© Reuters

De eerste mensen zijn mogelijk rechtop beginnen lopen omdat het nabij de grond veel te heet was.

De eerste mensen zijn mogelijk rechtop beginnen lopen omdat het nabij de grond veel te heet was, zo blijkt uit nieuw onderzoek dat in de Proceedings of the National Academy of Sciences verscheen.

Wetenschappers ontdekten dat het Turkanameer in Kenia, dat algemeen beschouwd wordt als de wieg van de mens, miljoenen jaren geleden nog heter was dan vandaag. Uit een analyse van isotopen in mineralen uit de grond blijkt namelijk dat het op deze plek zo’n 4 miljoen jaar geleden tussen de 30 en 35 graden Celsius was.

Deze ontdekking is volgens de onderzoekers een bewijs voor de zogenaamde “hittetheorie” van de menselijke evolutie, die stelt dat de evolutie van de mens gestuurd werd door intense hitte.

Zonnebaden

Volgens deze theorie hadden onze voorvaderen door rechtop te lopen een evolutionair voordeel. Wanneer het extreem zonnig is, is het aan het aardoppervlak heel wat warmer dan enkele centimeters boven de grond. Rechtop lopen zorgde bijgevolg voor meer afkoeling. Een verticaal object is bovendien minder aan zonnestralen blootgesteld dan een horizontaal object. Dat is trouwens ook de reden waarom we bij het zonnebaden gaan neerliggen.

“Als we willen weten of de hittetheorie al dan niet geloofwaardig is, moeten we weten hoe heet het in deze regio was”, zegt Benjamin Passey van de Johns Hopkins University. “Onze studie toont aan dat deze regio, die een van de sleutelplaatsen voor de menselijke evolutie was, lange tijd een zeer hete plaats was.”

Toch zijn niet alle wetenschappers overtuigd van de hittetheorie. Professor Robin Crompton van de universiteit van Liverpool gelooft bijvoorbeeld dat de mens op twee benen is beginnen wandelen in een bosrijk gebied in plaats van onder de brandende hitte van de Keniaanse woestijn.