Lokt een gebrek aan bacteriën miskramen uit?

Illustratie van bacteriën. © iStock
Dirk Draulans
Dirk Draulans Bioloog en redacteur bij Knack.

Het onderzoek naar de invloed van darmbacteriën op onze gezondheid vordert met rasse schreden.

Bio-informaticus Jeroen Raes en een collega van de Leuvense tak aan het VIB beschreven in Nature de belangrijkste recente verwezenlijkingen in het onderzoek naar de invloed van onze darmflora op onze gezondheid.

Onderzoekers vergelijken drie batterijen gegevens met elkaar. Eén: onderzoek van niet alleen de bacteriën in onze darm, maar ook van hun activiteit. Twee: onderzoek van proefpersonen gedurende een langere periode, zodat je ook de variabiliteit in de tijd van iemands darmflora meeneemt. En drie: genetisch onderzoek van de menselijke drager en zijn microben.

De eerste gegevensbanken zijn gepubliceerd. Zo werd ontdekt dat vrouwen al in het eerste trimester van een zwangerschap belangrijke veranderingen krijgen in hun vaginale microflora, met een grote sprong voorwaarts van gezondmakende Lactobacillus-bacteriën. Vrouwen die relatief weinig van die bacteriën hebben, lopen meer kans op een miskraam.

In Nature Microbiology publiceerden Raes en zijn team eigen gegevens over de link tussen een specifiek darmfloratype en de kans op zowel ontstekingsziektes in de darm als depressies. Het betreft het zogenaamde B2-enterotype: een bacteriecomplex met weinig ontstekingsremmende bacteriën. Het komt verhoudingsgewijs sterk voor in de darmflora van mensen met chronische darmontstekingen. Verrassend was dat het ook aangetroffen wordt bij een kwart van de mensen met een depressie.