Klimaatopwarming: hoe flexibel zijn planten?

© iStock
Dirk Draulans
Dirk Draulans Bioloog en redacteur bij Knack.

Planten doen het niet per se goed als ze onder druk van de opwarming naar het noorden verhuizen.

Zijn planten flexibel genoeg om zich aan te passen aan snel veranderende leefomstandigheden, bijvoorbeeld door de klimaatopwarming? De wetenschap is er niet uit. Een artikel in Nature poneert dat planten flexibeler zijn dan veel mensen denken: ze zouden zich aan sterk veranderende omstandigheden kunnen aanpassen. Het artikel baseert zich onder meer op een studie uit Nature Ecology & Evolution, waarvan de conclusie luidt dat veel planten perfect in staat zijn zich in totaal andere gebieden te handhaven dan die waaruit ze stammen. Het laat sommige soorten toe de wereld te veroveren.

Een andere studie uit hetzelfde vakblad, waaraan bioloog Ivan Janssens van de Universiteit Antwerpen meewerkte, is tot een andere conclusie gekomen: we overschatten het aanpassingsvermogen van planten. De onderzoekers analyseerden de kwestie dat planten in noordelijker gebieden bij het opwarmen niet verhoudingsgewijs meer CO2 dan vroeger uit de lucht plukken, zoals werd aangenomen. Planten doen het niet per se even goed als ze onder druk van de klimaatverandering naar het noorden moeten verhuizen.

Hans De Boeck van de Antwerpse universiteit, ten slotte, besluit met zijn collega’s in The Journal of Ecology dat planten en ecosystemen zelfs in een context van hoge biodiversiteit, die meestal garant staat voor een gezond leefmilieu, kwetsbaar blijven voor klimaatextremen.