Immense ondergrondse oceaan ontdekt op maan van Jupiter

Ganymedes © Reuters

Op Ganymedes, de grootste maan van Jupiter, is een ondergrondse oceaan ontdekt, die mogelijk uit meer water bestaat dan alle oceanen op aarde samen. Dat meldt NASA.

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA vermoedt dat de oceaan verborgen zit onder een 150 kilometer dikke ijskorst en tien keer dieper is dan de oceanen op aarde – en tot 100 kilometer diep kan zijn. Ganymedes is de grootste maan in ons zonnestelsel, ze is groter dan de planeet Mercurius en bevindt zich op ongeveer 630 miljoen kilometer van de aarde.

Wetenschappers ontdekten de aanwezigheid van de oceaan toen ze merkten dat het magnetische veld van de maan interageerde met het magnetische veld van Jupiter. Ze kwamen er na observaties van de lichtspel van een soort poollicht op en rond de polen achter dat zich onder de oppervlakte van de maan een grote hoeveelheid zout water bevindt, die het magnetische veld van Ganymedes beïnvloedt.

De diepe oceaan onder de ijzige korst van Ganymedes zorgt “voor nieuwe, opwindende mogelijkheden voor het bestaan van buitenaards leven”, aldus John Grunsfeld van NASA.

Al in de jaren zeventig van vorige eeuw berekenden wetenschappers dat er een oceaan verstopt zou kunnen zijn onder het oppervlak van Ganymedes. Het bewijs werd nu geleverd door observaties via de Hubble Space Telescope, die sinds 1990 in een baan rond de aarde draait.

Ganymedes werd in 1610 ontdekt door Galilei.

(Belga/RR)