Holbewoners recycleerden al

Dertienduizend jaar geleden recycleerden onze voorouders al. Dat blijkt uit onderzoek van werktuigen door Spaanse archeologen.

De onderzoekers ontdekten een groot aantal verbrande stenen in de archeologische site Molí del Salt bij de Spaanse stad Tarragona. Verbrande artefacten zijn ideaal voor archeologen om recyclage vast te stellen, omdat je eenvoudig kan zien of ze na de blootstelling aan vuur nog aangepast zijn. Dat wijst er immers op dat een bepaald werktuig na een tijdje aangepast werd om voor een andere taak te dienen.

Kortom, het bewijst dat de jong-paleolitische mens geregeld voorwerpen recycleerde, besluiten de wetenschappers van de Rovira i Virgili-universiteit en het Catalaanse Instituut voor Paleo-ecologie in de Journal of Archaeological Science.

Gemak
Recyclage was natuurlijk geen manier om het milieu te sparen, zeggen de onderzoekers, maar werd vooral gedaan uit gemakzucht. Een overbodig geworden werktuig lag voor de hand bij de aanmaak van een nieuw artefact. Volgens de onderzoekers werden sommige bestaande werktuigen ook aangepast om voor dubbel gebruik te dienen.

Maar er was ook een economisch motief, omdat geschikte stenen zoals vuursteen schaars waren. De prehistorische mens moest dergelijke stenen soms ver van de woonplaats zoeken, en dus was het economisch interessanter om stenen te gebruiken die voorhanden waren.

Mogelijk vormden sites waar veel artefacten werden achtergelaten zelfs een “recyclage-goudmijn” voor de prehistorische mensen, denken de onderzoekers. De site zou dan niet enkel aantrekkelijk zijn als woonplaats, maar ook als bron van artefacten die herbruikbaar waren. (IPS/TE)