Wat je in je hand hebt, bepaalt mee wat je zult kopen - zeker wanneer het aanbod zo overweldigend is dat je hoofd er niet meteen uit raakt. Journal of Consumer Psychology beschrijft experimenten waaruit blijkt dat als je winkelt met een smartphone in je hand, ...

Wat je in je hand hebt, bepaalt mee wat je zult kopen - zeker wanneer het aanbod zo overweldigend is dat je hoofd er niet meteen uit raakt. Journal of Consumer Psychology beschrijft experimenten waaruit blijkt dat als je winkelt met een smartphone in je hand, je gemakkelijker een snack zult kopen die ongeveer zo groot als je telefoon is. Heb je een flesje limonade in je hand, en je kunt kiezen tussen een flesje cola of een blikje vruchtensap, dan zul je voor de cola gaan. Heb je een blikje limonade vast, dan kies je gemakkelijker voor het vruchtensap. Productontwikkelaars doen er dus goed aan om hun verpakkingen op smartphones of portemonnees te laten lijken. Het effect is het sterkste bij mensen die de neiging hebben producten vast te nemen en te monsteren alvorens ze in hun winkelkarretje te leggen. Ingenieurs hebben vastgesteld dat een armprothese met een hand die dingen kan grijpen beter functioneert als ze kan 'zien' wat ze doet. Ze presenteren hun ontwerp in Journal of Neural Engineering. Het is niet de bedoeling dat de hand een eigen leven gaat leiden, wel dat ze het haar drager gemakkelijker maakt om iets vast te nemen. Het kan lang duren voor mensen een kunstmatige arm zo goed controleren dat hij min of meer normaal functioneert. Grijpen is minder evident dan we denken.