Hoe het klimaat onze neus mee heeft geschapen

© iStock
Trui Engels
Trui Engels Journalist Knack

De vorm van de menselijke neus is letterlijk geschapen door de lucht die we inademen, zo beweert een nieuw onderzoek naar de verschillende neusvarianten in de wereld.

Onderzoekers uit de Verenigde Staten, Ierland en België stellen in het wetenschappelijke vakblad PLOS Genetics een bewijs te hebben gevonden voor de theorie dat wijdere neusgaten ontstonden bij volkeren die in warme, vochtige omstandigheden leefden, terwijl volkeren op grote hoogtes, zoals het noorden van Europa, smallere neusgaten ontwikkelden als aanpassing aan de koelere, droge omstandigheden.

‘De theorie dat de menselijke neus mogelijk ontstond als resultaat van natuurlijke selectie door het klimaat is niet nieuw’, zegt Arslan Zaidi van de Pennsylvania State University, coauteur van de studie, aan The Guardian. Maar terwijl eerdere studies zich baseerden op metingen van de menselijke schedel, keek de nieuwe studie naar de vorm van de neus zelf.

De onderzoekers bestudeerden de neuzen van meer dan 2.600 vrijwilligers van Zuid- en Oost-Aziatische, West-Afrikaanse en Noord-Europese afkomst. De resultaten tonen dat de breedte van de neusgaten gelinkt is met de temperatuur en vochtigheidsgraad en dat de vrijwilligers die voorouders hebben uit een warm en vochtig klimaat gemiddeld bredere neusgaten hebben dan zij met voorouders uit koelen en droge klimaten.

Seksuele selectie

Dat is volgens Zaidi mogelijk te verklaren omdat smallere neusgaten de vochtigheidsgraad van de lucht helpen toenemen en de lucht doet opwarmen. Koude en droge lucht is immers niet goed voor onze luchtwegen omdat ze ziekte en beschadiging veroorzaken.

Voor alle duidelijkheid: de onderzoekers merkten enkel een correlatie met de neusgaten op. De grootte en de hoogte van de neus zijn wellicht niet bepaald door het klimaat, maar door andere factoren die niet onderhevig zijn aan selectie.

De onderzoekers sluiten ook niet uit dat nog andere factoren dan het klimaat een rol spelen in de evolutie van onze neus. Zo is seksuele selectie een belangrijk element in de vorming van ons gezicht. Verschillende volkeren vinden bepaalde kenmerken meer of minder aantrekkelijk. Dat verklaart bijvoorbeeld ook de verschillen in vorm van de neus tussen mannen en vrouwen.