Godsdeeltje leidt tot ontdekking van spookdeeltje

© Cern

De vondst anderhalf jaar geleden van het Brout-Englert-Higgs-deeltje maakt mogelijk meer los dan verwacht.

Natuurkundigen van de universiteit van Freiburg leiden in een pas gepubliceerd artikel uit het Brout-Englert-Higgs-deeltje het bestaan van een vierde zogeheten neutrino af, zo heeft de Nederlandse krant De Volkskrant gemeld.

In de geaccepteerde deeltjestheorie komen maar drie van zulke deeltjes voor. Neutrino’s zijn spookdeeltjes met weinig massa die zich nauwelijks iets aantrekken van andere materie. Ze kunnen door kilometers lood vliegen zonder iets te raken. Van het neutrino zijn tot nog toe drie variëteiten bekend, die steeds gerelateerd zijn aan materiedeeltjes: elektron-, mu- en tau-neutrino’s. Er waren geen experimenten die wezen op een vierde type.

Maar volgens de Nederlandse theoretisch fysicus Jochum van der Bij en collega’s van de universiteit van Freiburg zijn er goede redenen om aan te nemen dat er wel een vierde type bestaat. Van der Bij leidt dit af uit de relatief lage massa van het gevonden Brout-Englert-Higgs-deeltje. Die past niet heel gemakkelijk in de standaard deeltjestheorie, met de drie bekende neutrino’s. In een theorie met vier neutrino’s is dat daarentegen geen probleem, meent de natuurkundige.

“Een vierde neutrino zou het eerste deeltje in decennia zijn dat helemaal niet in het standaardmodel zit”, zegt hij. Anderzijds is het een aanvulling die vermoedelijk niet het hele model overhoop gooit.

Niet alle vorsers lopen meteen warm voor de theorie van Van der Bij. Maar er staan her en der experimenten op stapel die meer helderheid omtrent het spookdeeltje kunnen geven. (Belga/TE)