Gepasteuriseerde bacterie kan helpen bij het afvallen

© iStock

De darmbacterie Akkermansia kan de strijd tegen diabetes en obesitas vooruithelpen.

Darmbacteriën bepalen mee hoe onze stofwisseling verloopt: ze scheiden substanties af die in onze darm een enzym beïnvloeden dat ons hongergevoel stuurt. Het is een van de opvallende feiten die microbioloog Patrice Cani (UCL) en zijn collega’s aanhalen in hun overzicht van de kennis over het verband tussen onze darmflora en onze stofwisseling in Nature Metabolism.

Stoffen gemaakt door darmbacteriën zouden zelfs een rol kunnen spelen als geneesmiddel in de strijd tegen diabetes en obesitas. De darmbacterie Akkermansia toedienen bij muizen met een neiging tot overgewicht – omdat ze onvoldoende hoeveelheden van het hongerremmende enzym produceren – zou hun stofwisseling min of meer normaliseren.

Dezelfde bacterie staat centraal in onderzoek dat Cani en zijn team recent in Nature Medicine hebben gepubliceerd. Ze onderzochten het effect van Akkermansia op problemen met hart en bloedvaten bij zwaarlijvige vrijwilligers. Zij kregen een gepasteuriseerde vorm van de bacterie toegediend, waarop hun cholesterolgehalte en hun hoeveelheid opgeslagen vet daalde.

De hoop rijst dat de gepasteuriseerde bacterie tegen 2021 als voedingssupplement verkrijgbaar zal zijn.

New Scientist meldt, ten slotte, dat zwemmen in de zee tot een grootschalige vervanging van alle bacteriën op je huid kan leiden. Voor gezonde mensen vormt dat geen probleem: bij hen herstelt het oorspronkelijke microbioom zich vrij snel.