Genetisch onderzoek in zoektocht naar Bigfoot

© Thinkstock

Een Amerikaans researchteam heeft zich gewaagd aan de zoektocht naar Bigfoot. Ze voerden voor het eerst een genetische analyse uit bij mogelijke haarstalen van de ronddolende wildeman.

Legendes over mysterieuze mensachtige wezens die rondzwerven op onze planeet, doen al eeuwen de ronde. Tot op heden kent iedereen de Yeti of ‘verschrikkelijke sneeuwman’ die in de Himalaya ronddoolt of de ‘wildeman’ (‘Sasquatch’ is de Indiaanse naam) die ook wel bekend is als Bigfoot.

Er bestaat zelfs een – omstreden – biologisch onderzoeksgebied dat studies uitvoert naar het bestaan van zulke onbekende levensvormen. Het mogelijke bestaan van Bigfoot – de primaatsoort die in de bossen van de Verenigde Staten en Canada zou dwalen – is een typisch onderzoeksobject van de cryptozoölogie.

Haarstalen van Himalaya tot VS

Nu heeft zo’n researchteam de zoektocht naar een ander niveau getild door voor het eerst een strikte genetische analyse uit te voeren bij een dertigtal haarstalen. Van de stalen werd door de verzamelaars beweerd dat ze afkomstig waren van de niet-geïdentificeerde, ‘levende’ mensachtigen.

‘Zoals iedereen wilde ik meer weten over al die geruchten en mythes’, zegt Bryan Sykes in The New York Times. Sykes is professor in genetica aan de universiteit van Oxford en leider van het onderzoek.

Sykes en zijn collega’s hadden 57 haarstalen ter beschikking, afkomstig uit musea en van verzamelaars uit de Himalaya, Rusland, de Verenigde Staten en Indonesië. Na het uitsluiten van twee niet-haarstalen, selecteerde het team 36 overgebleven stalen voor de grondige analyse.

De onderzoekers maakten de haren schoon met forensische technieken en sorteerden het uit de haren getrokken mitochondriale DNA. Dertig van de geanalyseerde stalen leverden genetisch materiaal op dat uiteindelijk vergeleken werd met een database van gekende soorten.

Oude soort ijsbeer

Bijna alle stalen – zo stelt het team in het rapport gepubliceerd in The Proceedings of the Royal Society B – waren afkomstig van normale dieren die in hun gewone milieu leefden. Met de uitzondering van twee stalen uit de Himalaya die sterk gelinkt waren aan een oude soort van ijsbeer.

De bestudeerde stalen waren dus gewoon haren van wasberen, schapen, beren, honden, mensen en andere. Helaas vulde Bigfoot die lijst niet aan.

De ontdekkingen van het researchteam ontkrachten de legendes op zich niet, maar tonen aan dat geen enkele geteste staal afkomstig was van een cryptide – een onbekende, hypothetische levensvorm – primaat. Maar zoals Sykes het in The New York Times toegeeft: ‘afwezigheid van bewijs, is geen bewijs van afwezigheid.’ (WB)