Fossiel van monstergarnaal ontdekt

© Science Photo Library

Er is een grote vertegenwoordiger van een bekende fossielenfamilie gevonden.

Paleontoloog Peter Van Roy van de Universiteit Gent presenteert met een Amerikaanse collega in het wetenschappelijke topvakblad Nature een nieuw beest: de grootste vertegenwoordiger van de anomalocarididen ooit beschreven.

Het betreft zeedieren die tussen 488 en 472 miljoen jaar geleden leefden, en waarvan de onderzoekers fossielen hebben gevonden in Marokko. De familie overleefde dus veel langer dan werd aangenomen – ze werd als iets van het cambrium van tussen 542 en 501 miljoen jaar geleden beschouwd. De dieren moeten ook tot een meter lang zijn geweest, wat een stuk groter is dan vroeger werd vastgesteld.

Ze behoren tot de ongewervelden, en hadden wat van uit de kluiten gewassen garnalen met een stevig pantser, en met vreemde uitsteeksels aan de kop die ze gebruikten om prooien naar hun mond te stuwen. Het is duidelijk dat het echte rovers waren. Ze moeten ook tot de grootste dieren uit hun tijd behoord hebben.

Het was aanvankelijk moeilijk om een precieze indruk te krijgen van hoe de beesten eruitzagen, en pas nadat er goed bewaarde intacte skeletten gevonden waren kon hun anatomie correct worden beschreven. (DD)