Het onderzoek kleurt nog verder Belgisch. Ook VITO (Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek) is betrokken bij het onderzoek. Luc Int Panis van VITO weet dat dat resultaat voor de hand lijkt te liggen, maar ontkracht dat idee. 'Dit is niet zo'n evidente conclusie, want er zijn heel veel factoren die het lichaamsgewicht kunnen beïnvloeden. Het gaat bovendien om vier kilo. Ik vind dat veel.'

'We zijn er in dit onderzoek ook in geslaagd andere mogelijke oorzaken uit te sluiten', vervolgt de onderzoeker. 'Dat is bijvoorbeeld gebeurd door mensen over een langere periode te volgen. We merken dan dat het gewicht mee verandert bij veranderingen in het fietsgedrag.'

De conclusie komt voort uit een eerste analyse van de resultaten van het Europese PASTA-project. Met dat onderzoek wordt bestudeerd hoe verschillende vormen van transport een effect hebben op fysieke activiteit en op de gezondheid. Er werden daarvoor 11.000 Europese vrijwilligers ondervraagd uit zeven verschillende steden. Naast Antwerpen zijn ook Barcelona (Spanje), Londen (Verenigd Koninkrijk), Örebro (Zweden), Rome (Italië), Wenen (Oostenrijk) en Zürich (Zwitserland) betrokken bij het onderzoek.

Het is de bedoeling dat later via het PASTA-onderzoek nog andere verbanden tussen gezondheid en mobiliteit worden aangetoond. 'Zo willen we nog nagaan of fietsers op fysiek vlak ook echt actiever zijn. Dat kan vanzelfsprekend lijken, maar het is nooit echt bewezen. Het is ook mogelijk dat fietsers het bijvoorbeeld minder nodig vinden om daarnaast nog aan sport te doen', aldus Int Panis. (BELGA/JVL)

Het onderzoek kleurt nog verder Belgisch. Ook VITO (Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek) is betrokken bij het onderzoek. Luc Int Panis van VITO weet dat dat resultaat voor de hand lijkt te liggen, maar ontkracht dat idee. 'Dit is niet zo'n evidente conclusie, want er zijn heel veel factoren die het lichaamsgewicht kunnen beïnvloeden. Het gaat bovendien om vier kilo. Ik vind dat veel.' 'We zijn er in dit onderzoek ook in geslaagd andere mogelijke oorzaken uit te sluiten', vervolgt de onderzoeker. 'Dat is bijvoorbeeld gebeurd door mensen over een langere periode te volgen. We merken dan dat het gewicht mee verandert bij veranderingen in het fietsgedrag.' De conclusie komt voort uit een eerste analyse van de resultaten van het Europese PASTA-project. Met dat onderzoek wordt bestudeerd hoe verschillende vormen van transport een effect hebben op fysieke activiteit en op de gezondheid. Er werden daarvoor 11.000 Europese vrijwilligers ondervraagd uit zeven verschillende steden. Naast Antwerpen zijn ook Barcelona (Spanje), Londen (Verenigd Koninkrijk), Örebro (Zweden), Rome (Italië), Wenen (Oostenrijk) en Zürich (Zwitserland) betrokken bij het onderzoek. Het is de bedoeling dat later via het PASTA-onderzoek nog andere verbanden tussen gezondheid en mobiliteit worden aangetoond. 'Zo willen we nog nagaan of fietsers op fysiek vlak ook echt actiever zijn. Dat kan vanzelfsprekend lijken, maar het is nooit echt bewezen. Het is ook mogelijk dat fietsers het bijvoorbeeld minder nodig vinden om daarnaast nog aan sport te doen', aldus Int Panis. (BELGA/JVL)