Eiwit verhindert dat huidcel kankercel wordt

© iStock
Dirk Draulans
Dirk Draulans Bioloog en redacteur bij Knack.

De strijd tegen agressieve huidkankers wordt opgevoerd. En met succes.

Melanoom, een agressieve en kwaadaardige huidkanker, wordt uitgebreid bestudeerd. Dat melanomen een gevolg zijn van genetische mutaties die ontstaan na overmatige blootstelling aan uv-stralen van de zon, is bekend. Maar hoe ontstaat die kanker precies, en hoe ontwikkelt hij? Daarover weten we weinig.

In muizen zijn 10 genen ontdekt die aan melanomen gelinkt zijn

De onderzoeksgroep van Jean-Christophe Marine van de Leuvense tak aan het Vlaams Instituut voor Biotechnologie heeft in muizen tien nieuwe genen opgespoord die aan de ontwikkeling van melanomen gelinkt zijn. De groep is de functie van die genen nu aan het onderzoeken. In The Journal of Clinical Investigation rapporteert ze dat een eiwit met de naam FES een rol speelt in de kankervorming: als het afwezig is, groeit een cel gemakkelijker uit tot een kwaadaardige huidkankercel.

FES speelt doorgaans een rol in de transformatie van cellen, bijvoorbeeld om ze een nieuwe functie te geven. Bij melanomen werkt het eiwit omgekeerd: dan verhindert het dat een huidcel een kankercel wordt. De wetenschappers vonden zelfs een manier om de activiteit van het gen dat FES produceert aan te zwengelen in melanomen. Daardoor kan hun groei worden lamgelegd. De eerste klinische tests met die nieuwe aanpak zijn bezig.

In The Lancet Oncology brengt het onderzoeksteam van Bart Neyns van het UZ Brussel goed nieuws voor patiënten bij wie een behandeling tegen melanomen geen volledig succes was: in veel gevallen blijkt een tweede behandeling wél efficiënt. De onderzoekers hebben zelfs een bloedtest ontwikkeld waarmee ze al na twee weken kunnen nagaan of een herbehandeling zal werken.