Bacteriën kunnen inactief worden om antibiotica te omzeilen

© iStock

Sommige bacteriën kunnen een antibioticakuur overleven door te switchen naar een soort slaapstand.

Infecties van de bloedbaan met een salmonellabacterie maken in zwart Afrika 600.000 slachtoffers per jaar, vooral kinderen. Bio-ingenieur Sandra Van Puyvelde (ITG) en haar collega’s rapporteren in Nature Communications dat in Congo een variant van de bacterie is opgedoken die resistent is tegen zo goed als alle antibiotica. Hij maakt een efficiënte behandeling van de ziekte bijna onmogelijk.

Verantwoordelijk voor de extreme weerstand is een nieuw plasmide, een mobiel genetisch element dat typisch is voor microben. De bacteriën kunnen zo’n plasmide zelfs aan elkaar doorgeven. Ze cultiveren ook mutaties die een besmetting van bloedbanen gemakkelijker maakt. Middelen vinden om de bacterie alsnog te counteren, dat is nu de uitdaging.

Eerder dit jaar toonden microbioloog Etthel Windels (VIB) en haar collega’s in The ISME Journal aan dat sommige bacteriën een antibioticakuur overleven door te switchen naar een soort slaapstand. Ze worden dan inactief, waardoor ze niet door antibiotica worden aangevallen, want die mikken op actieve bacteriën. Zo kan een infectie lang in een lichaam blijven sluimeren.

Om het nog erger te maken, blijkt uit het onderzoek dat slapende bacteriën toch mutaties kunnen cultiveren waardoor ze nog beter bestand zijn tegen antibiotica. Voorlopig lijkt er weinig aan te doen.