Astronomen ontdekken drie ‘superaardes’ rond één ster

© ESO
Tom Vandyck
Tom Vandyck Tot 2014 correspondent in de VS voor Knack.be

Europese astronomen hebben rond de ster Gliese 667C drie planeten gevonden die zich in de ‘leefbare zone’ bevinden. Die bevinden zich op 22 lichtjaar van hier, relatief dichtbij in kosmische termen.

De drie planeten zijn zogenaamde ‘superaardes’. Dat wil zeggen dat ze een stuk groter zijn dan onze planeet, maar ze bevinden zich wel in de leefbare zone rondom hun ster, waar de temperatuur geschikt is voor het bestaan van vloeibaar water en dus ook potentieel leven.

Het is de eerste keer dat er drie potentieel leefbare planeten rond één ster zijn gevonden. Wetenschappers wisten al langer dat Gliese 667C planeten had, maar tot nog toen ging men ervan uit dat het er maar drie waren, waarvan één in de leefbare zone. De astronomen van het European Southern Observatory (ESO) combineerden bestaande gegevens met nieuwe waarnemingen en kwamen zo te weten dat de ster zes planeten heeft, waaronder de drie superaardes.

“Het aantal potentieel leefbare planeten in onze Melkweg neemt sterk toe als we rond elke lichte ster verscheidene van deze planeten mogen verwachten”, zei onderzoeker Rory Barnes van de Universiteit van Washington in de VS, die aan de studie meewerkte. “In plaats van bij tien sterren naar één potentieel leefbare planeet te zoeken, weten we nu dat we ook naar één ster kunnen kijken en er meerdere ontdekken.”

Gliese 667C is een ster die een derde zo zwaar is als de zon in het sterrenbeeld Schorpioen. Ze is het minst heldere lid van een driesterrensysteem en ligt op 22 lichtjaar van de zon. Dat is relatief dichtbij en in ieder geval veel dichterbij dan het gros van de sterren die onderzocht werden door de ruimtetelescoop Kepler, die het bestaan van tientallen exoplaneten aan het licht bracht.