Wat als de verdwenen Boeing 777 nooit wordt gevonden?

Ook in een Chinese speelgoedwinkel is de MH370 aanwezig. © Reuters

Nu blijkt dat de zoektocht naar de vermiste vlucht van Malaysia Airlines zich mogelijk wekenlang op de verkeerde plaats heeft afgespeeld, wordt de hoop op het terugvinden van de Boeing 777 nóg kleiner dan voorheen. En dat heeft zo zijn gevolgen.

De akoestische signalen in de Indische Oceaan zouden dan toch niet van de zwarte doos van vlucht MH370 zijn geweest, meldde een Amerikaanse officier. De zoektocht wordt verdergezet, maar tegelijkertijd rijst de vraag die niemand zich aanvankelijk durfde te stellen: wat als de Boeing 777 met de 239 inzittenden nooit wordt gevonden? Nieuwszender CNN zet vijf (onbedoelde) gevolgen op een rij.

1.De Boeing 777 zal de geschiedenis ingaan als ’s werelds grootste mysterie

De mysterieuze verdwijning van het toestel houdt de wereld sinds 8 maart 2014 in haar greep en het laat de mensen maar niet los. Samen met enkele andere bizarre verdwijningen, zal ook deze gebeurtenis in de geschiedenisboeken terechtkomen.

Een verdwijning die tot op heden eveneens voor massale speculatie zorgt, is die van Amelia Earhart en Fred Noonan. Earhart was de eerste vrouwelijke piloot die in haar eentje de Atlantische oceaan overstak. In 1937 begon ze samen met Noonan een reis rond de wereld. Toen het duo twee derde van zijn reis had afgelegd, werd elke vorm van communicatie verbroken.

Een ander mysterie in de luchtvaartgeschiedenis is de Bermudadriehoek, waar al menig schepen en vliegtuigen zijn vermist geraakt en nooit werden teruggevonden. De driehoek loopt van Bermuda naar Miami tot in San Juan in Puerto Rico. De VS geven als verklaring voor de dodelijke driehoek orkanen, hevige stormen en een bijzonder krachtige golfstroom.

Uiteraard zijn er ook mysteries die wel opgelost raakten. De vlucht 447 van Air France met 228 inzittenden, verdween op 1 juni 2009 van de radar. 2 jaar later werd de zwarte doos teruggevonden, waarna brokstukken en lichamen werden gevonden. Een hevige storm en bliksemschichten lagen vermoedelijk aan de oorzaak van de crash. Het vinden van de ‘onzinkbare’ Titanic, die in 1912 onderweg was van Southampton naar New York en na een botsing toch zonk, duurde veel langer. Pas 73 jaar na de feiten wisten speurders het wrak te traceren.

2. De nabestaanden zullen het drama nooit volledig kunnen verwerken

De nabestaanden van de inzittenden worden steeds wanhopiger. De hoop op overlevenden hebben de meesten al opgegeven. Als de lichamen niet worden teruggevonden, is het erg moeilijk voor de families en vrienden om het hoofdstuk af te sluiten omdat ze die niet kunnen begraven, een belangrijk onderdeel van een rouwproces. “Om te weten of iemand leeft, moet je die persoon kunnen zien. Om te weten of iemand daadwerkelijk overleden is, moet je het lichaam kunnen zien”, zegt Wen, een van de nabestaanden wiens zoon en enkele andere familieleden op het vermiste vliegtuig zaten.

3. Valse tips zorgen steeds weer voor een sprankeltje hoop

Als het vliegtuig niet wordt gevonden, zullen er steeds nieuwe theorieën blijven opduiken. En dat is voor de nabestaanden pijnlijk. De ontvoering van de Britse peuter Madeleine McCann, die in juni 2007 verdween toen ze lag te slapen in een hotel in het Portugese Praia da Luz en haar ouders even buitenshuis waren, komt dezer dagen nog altijd in het nieuws. Vlak na haar verdwijning werd een heuse zoekactie op poten gezet, echter zonder resultaat. De Britse politie is momenteel nog steeds op zoek en spreekt af en toe van een doorbraak, maar ‘Maddie’ blijft voorlopig spoorloos en het is onzeker of ze nog in leven is.

4. De nabestaanden zullen voorlopig geen vergoeding krijgen van de verzekering

Het is nog niet duidelijk hoeveel de nabestaanden uitbetaald zullen worden, maar het betreft hoe dan ook een aanzienlijke som. Experts schatten het bedrag ergens tussen 400.000 dollar (295.000 euro) en 10 miljoen dollar (7 miljoen euro) per passagier.

Dat bedrag kan kloppen want de verzekeringsnorm voor vliegtuigen ligt tussen de 2 miljard dollar (1,5 miljard euro) en 2,5 miljard dollar (2 miljard euro) per toestel. Het Verdrag van Montreal, dat de bepalingen inzake het internationale luchtverkeer regelt, stelt dat de startsom die vliegtuigmaatschappijen aan de nabestaanden moeten betalen 150.000 dollar (110.000 euro) tot 175.000 dollar (130.000 euro) per persoon bedraagt, een bedrag dat altijd nog kan oplopen.

Maar zolang het wrak niet wordt gevonden, kunnen de families maar weinig beginnen. Dat zou hetzelfde zijn als een moord willen bewijzen zonder een lichaam, stelt CNN.

5. Het luchtvaartbeleid zal veranderen

Na elke ramp volgt automatisch een reeks veranderingen die ervoor moeten zorgen dat iets dergelijks nooit meer gebeurt. Het grote probleem bij de Boeing 777 is echter dat de oorzaak van de verdwijning onbekend is, waarmee een gelijkaardige situatie in de toekomst voorkomen erg moeilijk wordt. Eén ding staat al vast: vanaf nu moet de batterij van de zwarte doos tot 90 dagen mee gaan in plaats van de gebruikelijke 30 dagen, om zo de kans op het vinden van een vermist vliegtuig te verhogen. De zwarte doos kan dan langer signalen uitzenden.

De batterijen van de zwarte doos van de vlucht MH370 waren na ruim een maand leeg, waardoor de speurders slechts een erg korte tijd signalen konden opvangen, signalen die nu zelfs niet afkomstig blijken te zijn van het vermiste toestel. De Amerikaanse Federal Aviation Administration (FAA) besliste dat tegen 2015 alle vliegtuigen een zwarte doos moeten bevatten die het 90 dagen uithoudt.

Een andere vraag die zich stelt is of vliegtuigen niet op andere manieren kunnen worden gevolgd met communicatie die niet kan worden afgezet. Zo zou men vliegtuigen in real time kunnen volgen. Deze bedenking werd eerder al gemaakt na de crash van vlucht 447 van Air France. Maar sindsdien is er nog niets veranderd. (KVW)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content