Vlucht MH370 dook niet in rechte lijn oceaan in

Uit de analyse van een brokstuk van de vleugelkleppen, dat gevonden werd in Tanzania, blijkt dat de klep 'waarschijnlijk' niet uitgeklapt was toen het vliegtuig neerstortte. © AFP

Vlucht MH370, die op 8 maart 2014 van de radar verdween, zou voordat hij in de oceaan stortte ongecontroleerde bewegingen hebben gemaakt.

Dat blijkt uit een nieuwe analyse van satellietgegevens, modellen die kunnen voorspellen waar mogelijke wrakstukken zouden kunnen aanspoelen en simulaties van de laatste momenten van de vlucht.

De analyse maakt deel uit van een technisch rapport dat vandaag werd gepubliceerd bij het Australische agentschap dat het onderzoek leidt rond de Boeing 777, die verdween met 239 mensen aan boord. ‘Uit de analyse blijkt dat het vliegtuig op het moment van zijn laatste signaal snel aan het dalen was’, aldus woordvoerder van het Australian Transport Safety Bureau, Dan O’Malley.

Uit de analyse van een brokstuk van de vleugelkleppen, dat gevonden werd in Tanzania, blijkt dat de klep ‘waarschijnlijk’ niet uitgeklapt was toen het vliegtuig neerstortte.

‘Dat betekent dat het toestel niet voorbereid was op een (gecontroleerde) landing of noodlanding op het water. Jullie kunnen zelf jullie conclusies trekken over de vraag of dat betekent dat er iemand de situatie onder controle had’, aldus onderzoeksleider Peter Foley. ‘Je kan echter nooit 100 procent zeker zijn. We zijn zeer terughoudend om te stellen dat we absoluut zeker zijn.’

De nieuwe analyse ondersteunt de theorie dat het vliegtuig ongecontroleerd naar beneden stortte nadat het zonder brandstof viel, en in een afgelegen deel van de Indische Oceaan terechtkwam.

De zoektocht in de laatste 10.000 vierkante kilometer zal vanwege de weersomstandigheden pas in januari 2017 afgerond zijn.

Australië voert momenteel forensische onderzoeken uit op de brokstukken die gevonden werden aan de Afrikaanse kust. Het land voert ook een onderwaterzoektocht uit in de Indische Oceaan over een oppervlakte van 120.000 vierkante kilometer. De zoektocht in de laatste 10.000 vierkante kilometer zal vanwege de weersomstandigheden pas in januari 2017 afgerond zijn. Maleisië, China en Australië hebben afgesproken dat ze zoektocht zullen stopzetten als tegen dan nog geen nieuwe bewijzen zijn gevonden voor de locatie van het vliegtuig.

Partner Content