'Dit jaar zal geen soelaas brengen, maar de oplossingen kent iedereen', zei IATA-chef Alexandre de Juniac woensdag in Genève. Met investeringen en een vooruitziendere planning van de regeringen kan het volgend jaar beter lopen.

Tot 2040 zal het aantal vluchten dat vertragingen tot twee uur oploopt, verzevenvoudigen, waarschuwde Eurocontrol onlangs.

Dagelijks worden in Europa ongeveer 27.000 vliegbewegingen geregistreerd. De meeste vertragingen berusten op een gebrek aan capaciteit en personeel. De gemiddelde vertraging door bottlenecks bij de luchtverkeersleiding bedroeg volgens IATA 20 minuten, in het extreemste geval zelfs bijna zes uur.

De Europese luchtverkeerscoördinatie Eurocontrol verwacht voor de komende jaren duidelijk meer vertragingen in het vliegverkeer. Tot 2040 zal het aantal vluchten dat vertragingen tot twee uur oploopt, verzevenvoudigen, waarschuwde Eurocontrol onlangs. Dan worden 470.000 passagiers getroffen in plaats van ongeveer 50.000 vandaag.

'Dit jaar zal geen soelaas brengen, maar de oplossingen kent iedereen', zei IATA-chef Alexandre de Juniac woensdag in Genève. Met investeringen en een vooruitziendere planning van de regeringen kan het volgend jaar beter lopen.Dagelijks worden in Europa ongeveer 27.000 vliegbewegingen geregistreerd. De meeste vertragingen berusten op een gebrek aan capaciteit en personeel. De gemiddelde vertraging door bottlenecks bij de luchtverkeersleiding bedroeg volgens IATA 20 minuten, in het extreemste geval zelfs bijna zes uur.De Europese luchtverkeerscoördinatie Eurocontrol verwacht voor de komende jaren duidelijk meer vertragingen in het vliegverkeer. Tot 2040 zal het aantal vluchten dat vertragingen tot twee uur oploopt, verzevenvoudigen, waarschuwde Eurocontrol onlangs. Dan worden 470.000 passagiers getroffen in plaats van ongeveer 50.000 vandaag.